blog
27 juni 2022
‘Als het maar niet over zadelhoesjes en fietsbellen gaat.’
Als kersverse partner van 3pm ben ik begonnen met een fietsstimuleringsproject voor een gemeente in Zuid-Holland. Een brainstorm met collega en mede-fietspromotor Roel leek me een gezellige start.
Think again.
Met zijn armen over elkaar en een frons om bang van te worden kijkt hij me aan via zijn webcam. Dit is toch die gast die altijd zo vriendelijk fietsers staat aan te moedigen met een grote fopduim?
‘Het lijkt wel alsof fietsstimulering alleen maar om gadgets en lollige acties draait’, zegt hij. ‘Je krijgt mensen toch niet aan het fietsen door ze een zadelhoesje te geven. We willen gedrag beïnvloeden.‘
‘Klopt’, zeg ik.
In mijn vorige leven als UX specialist deed ik niks anders dan gedrag beïnvloeden, maar dan vooral het gedrag op een beeldscherm. De principes van Robert Cialdini waren altijd mijn leidraad. Het blijkt een rode draad in mijn leven. Dat oneindig complexe gedrag van de homo sapiens – ook binnen de mobiliteitswereld – vind ik gewoon ontzettend interessant.
Dus ik grijp mijn kans: ‘Luister Roel. Een cadeautje zoals een zadelhoesje noemen we een interventie. Zo’n interventie kán werken, maar alleen als een onderdeel van een goed doordacht fietsstimuleringsproject.’
En ja, je moét kiezen, want een random actie gericht op alles en iedereen, dat werkt niet. Dus wie moet er meer gaan fietsen? Gaat het om forenzen, schoolkinderen, senioren of bezoekers van de voetbalclub? Hoe concreter je antwoord, hoe concreter je fietsstimuleringsbeleid. Want als je weet wie je doelgroep is dan kun je ook de volgende vraag beantwoorden.
Er zijn mensen die niet naar hun werk fietsen omdat hun haar dan in de war raakt. Serieus! Maar er zijn ook betere redenen waarom mensen niet of weinig fietsen. Niet kunnen fietsen bijvoorbeeld. Of het ontbreken van veilige fietsroutes. Er zijn mensen die eenvoudigweg geen fiets hebben. Vooringenomenheid kan ook een reden zijn: ‘het regent vaak’ of ‘fietsen is voor lozers’. Allemaal redenen om niet te fietsen, allemaal redenen waar je een positieve draai aan kunt geven door beïnvloeding.
Als je weet wat de doelgroep weerhoudt om te fietsen, kun je technieken kiezen om dat gedrag te beïnvloeden. In hun boek Het gedragsveranderingswiel (een praktische methode voor het ontwerpen en evalueren van interventies en beleid gericht op gedragsverandering) onderscheiden de auteurs er negen. Kies die technieken die passen bij de redenen waarom de doelgroep niet of te weinig fietst:
Stel een pakket van interventies samen waarin de geschikte beïnvloedingstechnieken uit de vorige stap zijn verwerkt. Maak gebruik van bestaande interventies of ontwikkel nieuwe en doe dit vooral samen met relevante deskundigen. Wij helpen graag 😉.
Maar niet te snel. Denk van tevoren na over hoe je het effect van je interventies gaat meten, want over die effecten krijg je altijd vragen. Dus doe een nulmeting, een 1 meting en een 2 meting. En denk van tevoren ook na over de timing. Het heeft weinig zin om in de zomervakantie fietsen naar school te stimuleren of fietsen naar de voetbalclub tijdens de winterstop.
Wij hebben speciaal voor gemeenten die fietsstimuleringsbeleid willen maken een aanpak ontwikkeld volgens bovenstaand stappenplan. Die aanpak kunnen we in een workshop van 2 dagen aanbieden. Zo bouwen we samen het fietsstimuleringsbeleid van jouw gemeente. Wil je ook verder kijken dan fietsbellen, zadelhoesjes en duimen opsteken? Neem dan contact met ons op.
blog
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.