Roland Monnink
Vakcentrum Mens & Organisatie GGz Centraal
Mobiliteit is niet je core business. Maar als HR-professional, facilitair manager of directielid krijg je er wel mee te maken. Een mobiliteitsscan gaat je niet ver genoeg, want je wilt antwoorden op praktische vragen. Bijvoorbeeld over parkeerruimte, treinkaarten, laadpalen en fietsrekken. Wij geven je de antwoorden in een mobiliteitsadvies op maat.
Meer fietsen of juist inzetten op ov? In ons advies worden deze keuzen goed onderbouwd.
Denk aan dit soort vragen die we kunnen beantwoorden:
De basis voor het advies is de mobiliteitsscan. We willen namelijk de feiten op een rij hebben, voordat we advies geven. We onderscheiden de volgende stappen om te komen tot ons advies: de feiten op een rij (factheets), wat zegt de benchmark en concrete antwoorden op je vragen.
Soms wil je gewoon weten wat andere bedrijven doen. Ben je op het gebied van mobiliteitsregelingen en -vergoedingen nog een concurrerende werkgever? Loop je voorop of juist achter? Hebben andere werkgevers in jouw branche een leaseregeling of stappen ze over op poolauto’s? Krijgen medewerkers een reiskostenvergoeding? En zo ja, hoe hoog is die dan? Zijn er al werkgevers die hun medewerkers laten betalen om te kunnen parkeren?
We kunnen je helpen met onze benchmark mobiliteit. Dit is een database met geanonimiseerde gegevens van honderden bedrijven die 3PM in de loop van de jaren heeft geanalyseerd en geadviseerd.
“Ik had niet durven dromen dat we hier nu al zouden staan. Een half jaar geleden begonnen we dit traject met 3PM en nu hebben we een nieuw mobiliteitsbeleid in de steigers staan dat breed gedragen wordt binnen GGz Centraal. De gestructureerde aanpak die op de juiste momenten gebruik maakt van een projectgroep met vertegenwoordigers uit onze organisatie heeft daar zeker bij geholpen. De enquête onder medewerkers gaf body aan het nieuwe beleid. Verder was ik erg blij met de een-tweetjes die ik af en toe had met Els en Roel. Heel fijn dat die mogelijkheid om te sparren er was. Mijn tip is om de gedragskant van mobiliteit meer te laten terugkomen in de workshops met de projectgroep. Jullie kennen zoveel voorbeelden van wat wel en niet werkt, deel die!”
Vakcentrum Mens & Organisatie GGz Centraal
blog
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.