blog
20 mei 2015
“Maar waarom dan?” Vroeg iemand laatst. “Waarom zou ik iets doen aan beleid op het gebied van mobiliteit?”
Dat was even schrikken. “Ik dacht dat dat wel duidelijk was, lees je onze blogs niet?”
“Nee”.
“OK”.
Daarom vandaag 100 redenen waarom je je niet druk hoeft te maken over beleid op het gebied van mobiliteit:
1. Mobiliteitsbeleid, dat gaat toch over arbeidsmobiliteit?
2. Ik heb daar een stagiair voor aangenomen
3. Onze directeur heeft net een Tesla gekocht
4. We hebben geen budget voor mobiliteit
5. Het fietsplan is toch afgeschaft?
6. Iedereen die kan fietsen, fietst al
7. Onze accountant regelt dat
8. Mijn concurrenten doen ook niet aan mobiliteitsbeleid
9. Onze mobiliteitskosten vallen best mee
10. Onze mensen kunnen echt niet met de trein
11. Er rijden hier geen bussen
12. Het station is te ver weg
13. We hebben al een laadpaal, wat zouden we in vredesnaam nog meer moeten doen?
14. We hebben alleen maar auto’s met A- en B-label
15. Waarom zouden onze leaserijders met de trein willen reizen?
16. Dat elektrisch rijden wordt toch nooit wat
17. We doen al aan arbeidsmobiliteit
18. We hebben toch een fietsplan?
19. We doen het al jaaaaren zo
20. We gaan binnenkort verhuizen
21. We laten ons adviseren door de leasemaatschappij
22. Ik heb mijn handen al vol aan de reisdeclaraties
23. We hebben de werkkostenregeling toch?
24. We hebben geen parkeerprobleem
25. Mobiliteit? Dat zit bij facilitair
26. Mobiliteit? Daar houdt HR zich mee bezig
27. Mobiliteit? Daar gaat de directie over
28. We hebben al een leasebeleid
29. Onze fietsenstalling is al vol
30. Wat moeten wij nou met e-bikes, dat zijn toch fietsen voor gepensioneerden?
31. We doen al mee aan Alpe d’huzes
32. Het management voelt geen urgentie
33. We wachten eerst af hoeveel de Werkkostenregeling ons gaat kosten
34. Het fietsplan is toch afgeschaft?
35. We hebben een ruime thuiswerkregeling
36. Collega’s kunnen vanuit huis werken (’s avonds en in het weekend)
37. We hebben net een green personal mobility award gewonnen
38. Onze medewerkers hebben geen behoefte aan meer flexibiliteit
39. We richten onze bezuinigingen op de primaire arbeidsvoorwaarden
40. We zijn gebonden aan de CAO
41. Ik zou die leaseregeling wel willen aanpassen, maar dan krijg ik de hele tent over me heen
42. Een bus is prima voor de dames van de buren maar niet voor onze mannen
43. De directie moet er eerst wat van vinden
44. Iedereen wil hier al graag werken
45. Filerijden doen mijn werknemers in hun eigen tijd
46. Wij hoeven geen koploper te zijn
47. Mobiliteitsbeleid? Dat is iets van de overheid
48. Duurzaamheid komt wel weer als de crisis over is
49. Bijna niemand woont op fietsbare afstand
50. Wij werken al heel efficiënt
51. Duurzaamheidsimago?
52. Wij hebben nu even geen tijd voor leuke dingen
53. Hoeveel tijd kost het invullen en verwerken van declaratieformulieren nou eigenlijk
54. Die parkeeroverlast in de buurt is toch niet ons probleem?
55. Aan de sfeer op ons kantoor is niets te verbeteren
56. Zoveel voordelen heeft fietsen nou ook weer niet
57. Geen idee waar ik moet beginnen
58. Ik hoor mijn bezoekers nooit klagen dat ze niet kunnen parkeren
59. Die eindheffing van 80% over externe parkeerplekken in de WKR loopt zo’n vaart niet
60. Mijn werknemers zijn al de gezondheid zelve
61. Dat parkeerprobleem lost zich vanzelf op
62. Verouderde regelingen? Is de wetgeving dan veranderd?
63. Slimme mobiliteitskaarten? Al die nieuwerwetse dingen werken hier niet
64. Onze regelingen zijn niet ingewikkeld
65. Door fusies hebben we nou eenmaal 3 verschillende regelingen, niets aan te doen
66. 19 cent per kilometer is een prima vergoeding
67. Onze werknemers kunnen die ov-jaarabonnementen best zelf voorschieten
68. Leaserijders gaan voor, die kosten nou eenmaal veel geld
69. Onze organisatie reist al zo efficiënt mogelijk
70. Wij hadden een fietsplan maar niemand maakte daar gebruik van
71. Ik weet wel ongeveer hoe iedereen reist
72. Die OR moet niet zeuren
73. Onze werknemers krijgen gewoon een auto en tankpas, dat is toch prima?
74. Onze leaserijders besparen al op kosten als dat kan
75. De ov-fiets is voor ambtenaren
76. Een high speed e-bike? Wat is dat?
77. Veel leaserijders gebruiken hun auto niet iedere dag nee, maar als ze nou een auto nodig hebben?
78. Een mobiliteitsbudget is alleen voor grote bedrijven
79. Met poolauto’s en –fietsen belasten we de receptie teveel
80. De trein werkt alleen als je van station naar station moet
81. Die zelfrijdende auto’s lossen straks alle problemen wel op
82. Zo slecht bereikbaar zijn we nou ook weer niet
83. Werknemers vinden die file helemaal niet erg
84. Skypen is niets voor ons
85. We gaan over een paar jaar verhuizen
86. Mobiliteitsbeleid? Eerst nog ons social media beleid
87. Onze leaserijders kunnen al kiezen tussen een auto of niet
88. Ik wacht op de doorbraak van waterstof
89. Andere bedrijven op het terrein lossen het wel op
90. Bezoekers komen niet met de fiets
91. Duurzaamheid is een hype
92. Fietsstimulering? Ja, wij verstrekken wielrenoutfits aan iedere racefietser
93. Ons kantoor ligt midden in de stad dus niemand komt met de auto
94. Leaseauto’s zijn nou eenmaal nodig dus aan die kosten is niets te doen
95. We zitten midden in een reorganisatie
96. Werknemers kunnen in die drukke treinen ook niet werken
97. In de lente gaat iedereen vanzelf wel weer fietsen
98. Duurzaamheid kost altijd geld
99. Het teamoverleg was altijd al op maandag om 9 uur
100. We hebben al een poolfiets maar die wordt nooit gebruikt
blog
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.