20 mei 2015

100 redenen om je niet met mobiliteit bezig te houden

  • #Mobiliteit
  • “Maar waarom dan?” Vroeg iemand laatst. “Waarom zou ik iets doen aan beleid op het gebied van mobiliteit?”

    Dat was even schrikken. “Ik dacht dat dat wel duidelijk was, lees je onze blogs niet?”

    “Nee”.

    “OK”.

    Daarom vandaag 100 redenen waarom je je niet druk hoeft te maken over beleid op het gebied van mobiliteit:

    1. Mobiliteitsbeleid, dat gaat toch over arbeidsmobiliteit?

    2. Ik heb daar een stagiair voor aangenomen

    3. Onze directeur heeft net een Tesla gekocht

    4. We hebben geen budget voor mobiliteit

    5. Het fietsplan is toch afgeschaft?

    6. Iedereen die kan fietsen, fietst al

    7. Onze accountant regelt dat

    8. Mijn concurrenten doen ook niet aan mobiliteitsbeleid

    9. Onze mobiliteitskosten vallen best mee

    10. Onze mensen kunnen echt niet met de trein

    11. Er rijden hier geen bussen

    12. Het station is te ver weg

    13. We hebben al een laadpaal, wat zouden we in vredesnaam nog meer moeten doen?

    14. We hebben alleen maar auto’s met A- en B-label

    15. Waarom zouden onze leaserijders met de trein willen reizen?

    16. Dat elektrisch rijden wordt toch nooit wat

    17. We doen al aan arbeidsmobiliteit

    18. We hebben toch een fietsplan?

    19. We doen het al jaaaaren zo

    20. We gaan binnenkort verhuizen

    21. We laten ons adviseren door de leasemaatschappij

    22. Ik heb mijn handen al vol aan de reisdeclaraties

    23. We hebben de werkkostenregeling toch?

    24. We hebben geen parkeerprobleem

    25. Mobiliteit? Dat zit bij facilitair

    26. Mobiliteit? Daar houdt HR zich mee bezig

    27. Mobiliteit? Daar gaat de directie over

    28. We hebben al een leasebeleid

    29. Onze fietsenstalling is al vol

    30. Wat moeten wij nou met e-bikes, dat zijn toch fietsen voor gepensioneerden?

    31. We doen al mee aan Alpe d’huzes

    32. Het management voelt geen urgentie

    33. We wachten eerst af hoeveel de Werkkostenregeling ons gaat kosten

    34. Het fietsplan is toch afgeschaft?

    35. We hebben een ruime thuiswerkregeling

    36. Collega’s kunnen vanuit huis werken (’s avonds en in het weekend)

    37. We hebben net een green personal mobility award gewonnen

    38. Onze medewerkers hebben geen behoefte aan meer flexibiliteit

    39. We richten onze bezuinigingen op de primaire arbeidsvoorwaarden

    40. We zijn gebonden aan de CAO

    41. Ik zou die leaseregeling wel willen aanpassen, maar dan krijg ik de hele tent over me heen

    42. Een bus is prima voor de dames van de buren maar niet voor onze mannen

    43. De directie moet er eerst wat van vinden

    44. Iedereen wil hier al graag werken

    45. Filerijden doen mijn werknemers in hun eigen tijd

    46. Wij hoeven geen koploper te zijn

    47. Mobiliteitsbeleid? Dat is iets van de overheid

    48. Duurzaamheid komt wel weer als de crisis over is

    49. Bijna niemand woont op fietsbare afstand

    50. Wij werken al heel efficiënt

    51. Duurzaamheidsimago?

    52. Wij hebben nu even geen tijd voor leuke dingen

    53. Hoeveel tijd kost het invullen en verwerken van declaratieformulieren nou eigenlijk

    54. Die parkeeroverlast in de buurt is toch niet ons probleem?

    55. Aan de sfeer op ons kantoor is niets te verbeteren

    56. Zoveel voordelen heeft fietsen nou ook weer niet

    57. Geen idee waar ik moet beginnen

    58. Ik hoor mijn bezoekers nooit klagen dat ze niet kunnen parkeren

    59. Die eindheffing van 80% over externe parkeerplekken in de WKR loopt zo’n vaart niet

    60. Mijn werknemers zijn al de gezondheid zelve

    61. Dat parkeerprobleem lost zich vanzelf op

    62. Verouderde regelingen? Is de wetgeving dan veranderd?

    63. Slimme mobiliteitskaarten? Al die nieuwerwetse dingen werken hier niet

    64. Onze regelingen zijn niet ingewikkeld

    65. Door fusies hebben we nou eenmaal 3 verschillende regelingen, niets aan te doen

    66. 19 cent per kilometer is een prima vergoeding

    67. Onze werknemers kunnen die ov-jaarabonnementen best zelf voorschieten

    68. Leaserijders gaan voor, die kosten nou eenmaal veel geld

    69. Onze organisatie reist al zo efficiënt mogelijk

    70. Wij hadden een fietsplan maar niemand maakte daar gebruik van

    71. Ik weet wel ongeveer hoe iedereen reist

    72. Die OR moet niet zeuren

    73. Onze werknemers krijgen gewoon een auto en tankpas, dat is toch prima?

    74. Onze leaserijders besparen al op kosten als dat kan

    75. De ov-fiets is voor ambtenaren

    76. Een high speed e-bike? Wat is dat?

    77. Veel leaserijders gebruiken hun auto niet iedere dag nee, maar als ze nou een auto nodig hebben?

    78. Een mobiliteitsbudget is alleen voor grote bedrijven

    79. Met poolauto’s en –fietsen belasten we de receptie teveel

    80. De trein werkt alleen als je van station naar station moet

    81. Die zelfrijdende auto’s lossen straks alle problemen wel op

    82. Zo slecht bereikbaar zijn we nou ook weer niet

    83. Werknemers vinden die file helemaal niet erg

    84. Skypen is niets voor ons

    85. We gaan over een paar jaar verhuizen

    86. Mobiliteitsbeleid? Eerst nog ons social media beleid

    87. Onze leaserijders kunnen al kiezen tussen een auto of niet

    88. Ik wacht op de doorbraak van waterstof

    89. Andere bedrijven op het terrein lossen het wel op

    90. Bezoekers komen niet met de fiets

    91. Duurzaamheid is een hype

    92. Fietsstimulering? Ja, wij verstrekken wielrenoutfits aan iedere racefietser

    93. Ons kantoor ligt midden in de stad dus niemand komt met de auto

    94. Leaseauto’s zijn nou eenmaal nodig dus aan die kosten is niets te doen

    95. We zitten midden in een reorganisatie

    96. Werknemers kunnen in die drukke treinen ook niet werken

    97. In de lente gaat iedereen vanzelf wel weer fietsen

    98. Duurzaamheid kost altijd geld

    99. Het teamoverleg was altijd al op maandag om 9 uur

    100. We hebben al een poolfiets maar die wordt nooit gebruikt

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Tobias van den Briel

    tobias@3pm.nl

    blog

    Hoe je in 5 stappen je fietsstimuleringsbeleid succesvol maakt.

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"