Loes Joosten
Beleidsadviseur P&O Gemeente Zoetermeer
Hoe wil je dat je medewerkers reizen? Maakt het je niet uit of wil je ze sturen? Vergoed je reiskosten of mogen ze alles zelf betalen? En hoe zit het met parkeren en thuiswerken? De antwoorden op deze en andere vragen bepalen je mobiliteitsbeleid. En daarmee bied je duidelijkheid: voor je medewerkers, maar ook voor je klanten, toeleveranciers en andere partijen waar je mee te maken hebt. Wij helpen bij het ontwikkelen of updaten van je mobiliteitsbeleid.
Hybride werken, parkeerbeleid, wagenpark, fietspotentieel. Dit, en alle andere facetten komen aan bod om tot een integraal beleid te komen.
Al jaren helpen wij werkgevers met het vernieuwen, aanpassen of helemaal omgooien van hun mobiliteitsbeleid. Daar hebben we veel van geleerd. We weten hoe je draagvlak krijgt voor je nieuwe beleid en welke stappen echt nodig zijn ook al lijken ze in eerste instantie misschien overbodig. Dit zijn de kenmerken van onze aanpak:
We stemmen je beleid af op de identiteit van je bedrijf. Bij een duurzaam bedrijf passen geen sjoemeldiesels. Als vitaliteit en gezondheid belangrijk is, hoort daar bijvoorbeeld een goede fietsregeling bij. We willen daarom weten wat jouw intrinsieke motivatie is. Waarom wil je nieuw beleid? Wat wil jouw organisatie uitstralen? En is het een idee om je beleid rond mobiliteit te koppelen aan je thuiswerkbeleid?
We bekijken mobiliteit integraal. Hiermee bedoelen we dat we alle aspecten van mobiliteit meenemen die voor jouw bedrijf relevant zijn. Of het nou om de fietsenstalling gaat of de leaseauto, de mobiliteitskaarten of de tankpas. En wat dacht je van thuiswerken?
Het wordt niet óns beleid, maar dat van jouw organisatie. We zorgen voor draagvlak door medewerkers te betrekken, de OR, afdelingen en andere stakeholders als dat nodig is.
We maken een draaiboek waar je mee aan de slag kunt: nieuw beleid met kant-en-klare oplossingen en maatregelen die je stap voor stap in kunt voeren. Per maatregel berekenen we de impact op de organisatie (o.a. in kosten en tijdsbesteding).
“We zijn toe aan nieuw mobiliteitsbeleid. Het mag duurzamer, flexibeler en meer gericht op de medewerker”. Dat was de vraag waarmee ik 3PM mee benaderde. Laurens en Roel stapten precies op het juiste moment in; net toen we een paar vreemde ogen goed konden gebruiken. Doordat zij de werkgroep hielpen bij het vormgeven van de contouren van het beleid, kon ik mijn regierol oppakken; dat werkte heel prettig. Wat ik ook heel fijn vond was hun flexibiliteit. Ik moest onverwacht snel een inschatting maken van de kosten van het nieuwe mobiliteitsbeleid. We hadden alleen wat schetsen van het nieuwe beleid en toen heeft 3PM drie scenario’s gemaakt, inclusief kostenberekeningen die ik intern kon gebruiken. Een verbeterpunt voor 3PM? Af en toe zijn jullie te bescheiden; laat maar meer zien dat jullie de experts zijn!”
Beleidsadviseur P&O Gemeente Zoetermeer
blog
Tijdens een semester in Porto ontdekte hij de enorme verschillen in fietscultuur en -infrastructuur ten opzichte van Nederland. Dit riep bij hem de vraag op: hoe kunnen meer mensen in steden zoals Porto gestimuleerd worden om de fiets te gebruiken? Zijn overtuiging is dat fietsen niet alleen bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van de mens, maar ook een grote impact heeft op het klimaat en de economie. Zijn interesse leidde hem naar een stage bij BYCS, een NGO die wereldwijd fietsstimulering bevordert, waar hij als stagiair actieve mobiliteit betrokken was bij projecten om het fietsgebruik te vergroten. Nu zet hij deze passie voort bij 3PM, waar hij het team ondersteunt bij mobiliteitsvraagstukken, met een specifieke focus op de rol van de fiets.
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.