Frans Epping
Koninklijke Horeca Nederland
Dat fietsen bijdraagt aan een betere bereikbaarheid, CO2-reductie en vitale mensen, wist jij natuurlijk al lang. Maar hoe kun je de fiets duurzaam inzetten? De manier waarop we ons van a naar b verplaatsen verandert razendsnel. De fiets is in vrijwel iedere gemeente een fantastisch alternatief voor de auto en werkt goed samen met het ov. Steeds meer overheden zetten daarom hoog in op fietsen en lopen, oftewel actieve mobiliteit.
Het is soms even puzzelen, maar de combinatie trein en ov-fiets is een perfecte manier om je woon-werk en/of zakelijke reizen mee te maken.
Actieve en duurzame mobiliteit speelt een sleutelrol in de mobiliteitstransitie. Fietsen en lopen leveren in stad en dorp een positieve bijdrage aan bereikbaarheid, economie, vitaliteit en welzijn en een aantrekkelijk leef- en vestigingsklimaat. Vrijwel iedereen heeft er belang bij dat mensen fietsen.
Om ervoor te zorgen dat meer mensen fietsen, ondersteunen we overheden met het ontwikkelen van fietsstimuleringsbeleid en -programma’s.
Gemeentelijk fietsbeleid gaat niet alleen over ‘harde’ zaken zoals de infrastructuur, de kleur van het asfalt, het netwerk, de routes, de stallingen en andere ‘harde’ voorzieningen. Er zit ook een zachte kant aan fietsbeleid en dat noemen we fietsstimuleringsbeleid.
Fietsstimuleringsbeleid gaat over doelgroepen en gedrag. Wie fietst er eigenlijk niet of te weinig? Is dat erg? En zo ja, wat is ervoor nodig om deze doelgroep aan het fietsen te krijgen? Een arbeidsmigrant die niet kan fietsen heeft baat bij fietsles, een kind zonder fiets, kun je het beste een fiets geven en een forens die op 5 kilometer van het werk woont, kan over de streep worden getrokken met een mooie fietsenstalling.
Aan deze zachte kant van fietsbeleid liggen nog veel kansen, zowel bij overheden als werkgevers.
“We kunnen een vergelijking maken op reisafstanden en vervoerwijzekeuze. Soms is het ook mogelijk een vergelijking te maken met werkgevers in een bepaald geografisch gebied. We kunnen altijd een uitsplitsing maken voor een bepaalde sector, bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening of industrie?”
Koninklijke Horeca Nederland
blog
Tijdens een semester in Porto ontdekte hij de enorme verschillen in fietscultuur en -infrastructuur ten opzichte van Nederland. Dit riep bij hem de vraag op: hoe kunnen meer mensen in steden zoals Porto gestimuleerd worden om de fiets te gebruiken? Zijn overtuiging is dat fietsen niet alleen bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van de mens, maar ook een grote impact heeft op het klimaat en de economie. Zijn interesse leidde hem naar een stage bij BYCS, een NGO die wereldwijd fietsstimulering bevordert, waar hij als stagiair actieve mobiliteit betrokken was bij projecten om het fietsgebruik te vergroten. Nu zet hij deze passie voort bij 3PM, waar hij het team ondersteunt bij mobiliteitsvraagstukken, met een specifieke focus op de rol van de fiets.
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.