4 oktober 2019

De kracht van 10 duizend stappen. Of waarom we weinig functioneel wandelen

  • #Mobiliteit
  • ’10 duizend stappen. Iedere dag.’

    Chantal tikt op de stappenteller om haar pols.

    ‘En als ik ’s avonds nog niet op 10 duizend zit, ga ik een extra blokje om.’

    Chantal woont bij mij in de straat. Ze is voor mij hét voorbeeld van dé automobilist. Ze doet alles met haar auto, een zwarte Volvo V40.

    Maar ik had het mis. Chantal is niet alleen automobilist, maar ook voetganger. ‘Wandelen wordt het nieuwe fietsen, Roel‘, zegt ze met een grote grijns.

    Waarom zou je wandelen?

    Ik geef het niet graag toe, maar wandelen schijnt nóg gezonder te zijn dan fietsen. Wandelen verlaagt je bloeddruk, het vermindert het risico op diabetes type 2, het verlicht depressies, verbetert je geheugen, vermindert gewrichtspijn en je valt ervan af. Je hoeft je er niet voor in het zweet te werken. Gewoon een half uur per dag en al je problemen verdwijnen als de lucht uit een lekke fietsband.

    Op 7 oktober begint in Rotterdam het grootste internationale voetgangerscongres Walk21. Daar komen alle aspecten van wandelen aan bod. Rotterdam is gastheer van het congres, omdat de stad de voetganger op een voetstuk wil plaatsen en wil dat meer mensen gaan lopen. Steden over de hele wereld investeren in de mogelijkheden om je wandelend door de stad te verplaatsen. Ze spreken ook wel over slow mobility. Volgens die steden is slow mobility niet alleen goed voor het individu, maar ook voor de stad. Wanneer meer mensen lopen, rijden er minder auto’s, wordt de stad schoner, is er meer ruimte voor groen, beleven mensen hun omgeving anders en ontstaan er meer ontmoetingen. Om die redenen heeft de gemeente Rotterdam de afgelopen jaren de omgeving rondom het Centraal Station vergroend en teruggegeven aan de mensen die er lopen. Ook de Coolsingel krijgt veel meer ruimte voor voetgangers.

    Toch wandelen we niet naar ons werk

    In het weekend doen we een stukje Pieterpad of zo’n leuke wandeling van de NS. In de zomervakantie lopen we van hut naar hut in de Alpen of Pyreneeën. We sjouwen uren door Parijs tijdens een citytrip, maar we wandelen niet naar ons werk. We wandelen wel nog wat voor ons plezier, maar niet meer functioneel. Hoe kan dat?

    De wereld is groter geworden

    Er was een tijd dat we alles te voet deden. Trekschuit, postkoets, trein, fiets, auto en vliegtuig brachten daar verandering in. We zijn ons anders en verder gaan verplaatsen. En een van de gevolgen is, dat we verder van huis konden en gingen werken.

    De Brever-wet verklaart deze ontwikkeling. Die wet zegt dat de mens zo’n 70 tot 90 minuten per dag reist. Dat is al eeuwen zo en geldt over de hele wereld. Dit reistijdbudget is verdeeld over verschillende verplaatsingen en vervoermiddelen, maar verandert niet. We zijn dus niet langer gaan reizen, wel verder en dat is ten koste gegaan van de wandeling naar het werk.

    Functioneel wandelen is een beetje raar

    Ik woon in Den Haag, in een wijk tegen het centrum. Winkels zijn er niet in onze wijk. De enige functionele wandeling die mensen hier maken, is die naar de glasbak.

    Daarnaast zijn er nog drie soorten mensen die gelegitimeerd door de wijk wandelen: hondenbezitters, bewoners van het verzorgingstehuis en goede doelencolporteurs. Iedere andere voetganger is verdacht. Zo ervaar ik dat tenminste.

    Sinds een half jaar fiets ik namelijk niet meer naar mijn pianoles, maar ga ik te voet. Het tasje met bladmuziek niet meer aan mijn stuur, maar in mijn hand. Toen mijn zoon me zo voor het eerst door de straat zag lopen, barstte hij in lachen uit: ‘Je lijkt wel zo’n Jehova’.

    Of durven we niet meer te wandelen?

    Misschien zijn we ook wel een beetje banger geworden. We zijn gewend geraakt aan de veilige metalen huls van de auto, bus, trein en tram. Zelfs fietsend voel ik me minder kwetsbaar dan als voetganger. Op de fiets rij ik gerust langs een groepje lachgas hijsende hangjongeren bij de Stadskwekerij. Te voet kies ik voor de omweg via de Klatteweg.

    En die 10 duizend stappen?

    Dat was gewoon een slimme Japanse marketingcampagne uit de jaren zestig voor een van de eerste stappentellers.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    Hoe je in 5 stappen je fietsstimuleringsbeleid succesvol maakt.

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Stan

    Pepels

    Adviseur

    Met een passie voor duurzame stedelijke ontwikkeling en fietsmobiliteit, heeft Stan (2000) zijn opleiding in Ruimtelijke Planning en Landschapsarchitectuur gevolgd aan de Wageningen Universiteit, aangevuld met een master Urban Environmental Management.

    Tijdens een semester in Porto ontdekte hij de enorme verschillen in fietscultuur en -infrastructuur ten opzichte van Nederland. Dit riep bij hem de vraag op: hoe kunnen meer mensen in steden zoals Porto gestimuleerd worden om de fiets te gebruiken? Zijn overtuiging is dat fietsen niet alleen bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van de mens, maar ook een grote impact heeft op het klimaat en de economie. Zijn interesse leidde hem naar een stage bij BYCS, een NGO die wereldwijd fietsstimulering bevordert, waar hij als stagiair actieve mobiliteit betrokken was bij projecten om het fietsgebruik te vergroten. Nu zet hij deze passie voort bij 3PM, waar hij het team ondersteunt bij mobiliteitsvraagstukken, met een specifieke focus op de rol van de fiets.

    “Fietsen is zoveel meer dan een vervoermiddel. Het is een sleutel tot een gezondere, schonere en socialere stad. Ik kijk ernaar uit om met mijn kennis en ervaring bij te dragen aan duurzame mobiliteitsoplossingen bij 3PM.”

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"