7 februari 2017

Hoe krijg ik meer medewerkers in de trein – zelfs als die overvol is?

  • #Mobiliteit
  • ‘Met de trein? Ik ga nooit meer met de trein’, zegt Fleur.

    We staan naast het hockeyveld. We kijken naar de training van onze dochters.

    ‘De laatste keer dat ik met de trein ging, is tien jaar geleden. Toen had ik zo’n ov-studentenkaart. Daarna heb ik alleen maar ootoo gereden. Bestaat die nog, die studentenkaart? Was best handig.’

    Ik heb net verteld dat ik adviseer over mobiliteit.

    ‘Ik zou nu echt niet meer weten hoe dat moet hoor’, gaat ze door. ‘Een kaartje kopen kan niet meer toch? Je moet toch nu zo’n ov-chipkaart hebben? En hoe werkt dat dan? Qua geld en zo? En dan probeer jij mensen zoals ik weer in de trein te krijgen? Dat is toch kansloos, Roel.’

    Ze kijkt me lachend aan en neemt een slok van haar Chardonnay.

    Hoe krijg je meer medewerkers in de trein (en uit de auto)?

    OK, dit gaat te snel. Eerst een stapje terug. Waarom wil je dat eigenlijk, meer medewerkers in de trein? Kom je parkeerplaatsen tekort? Heb je duurzaamheidsambities?

    Als je wilt dat je collega’s vaker met de trein moeten reizen is het handig als je kunt aangeven waarom. Dat helpt om mensen over de streep te trekken. Een Amsterdamse klant van ons begon ermee omdat de weg naar hun parkeergarage een paar maanden op de schop zou gaan. De gemeente voorspelde een verkeerschaos. Het bedrijf wilde haar autorijdende medewerkers een alternatief bieden. OV was een van die alternatieven. Dat snappen mensen.

    Maar kunnen ze wel met de trein?

    Misschien woont je medewerker wel aan de Kuttingerweg in Epen. Dat betekent een half uur lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte en vervolgens drie kwartier bussen voordat je bij station Maastricht bent. Kleine kans dat die medewerker ooit met de trein naar het werk gaat reizen.

    En stel nou dat het wél kan.

    Stel dat een deel van je personeel met het ov kán reizen, maar dat nog niet doet. Dan zijn er kansen. Dan kun je ze helpen. En dat begint met een fatsoenlijke mobiliteitskaart. Een kaart waarmee ze zorgeloos in een trein, bus of metro kunnen stappen én uit. Makkelijk in gebruik. Maar ook makkelijk administratief te verwerken voor jou als werkgever.

    Bij veel werkgevers moet de werknemer kiezen: je reist óf met de auto óf met het ov. Dus je krijgt alleen een mobiliteitskaart als je de auto afzweert. Dat is wel heel erg 20e eeuw. In een agile en flexibele wereld hoef je niet vooraf te kiezen. Je kiest de vervoerwijze die nú bij je past. En dat kan de soms de auto zijn, maar ook de trein of de fiets.

    OK, die mobiliteitskaarten hebben we. Hoe stimuleren we dat ov-gebruik?

    Nu gaat het om ‘ervaren’, ‘ontzorgen’ en de persoonlijke benadering. Organiseer een probeeractie. Laat medewerkers het ov uitproberen. Niet een paar dagen of twee weken. Geef ze 2 of 3 maanden om te ervaren hoe het is en begeleid ze daarbij. Dus niet een mobiliteitskaart opsturen en vervolgens gaan afwachten. Dan gebeurt er waarschijnlijk niet zoveel. Om reisgedrag te veranderen, moet je mensen aan de hand nemen en begeleiden. Alsof je je 80-jarige schoonmoeder voor het eerst gaat uitleggen hoe een IPad werkt. Dus je geeft ze een reisadvies, een mobiliteitskaart en vooral veel persoonlijke aandacht.

    Bij die klant in Amsterdam organiseerden wij de ov-probeeractie. We begonnen met een online enquête waarin we iedere werknemer vroegen of het ov voor hem of haar een alternatief zou kunnen zijn en of hij/zij geïnteresseerd was in een probeeractie. Van geïnteresseerde medewerkers vroegen we het woonadres en op basis daarvan stelden een persoonlijk ov-reisadvies op. Nee, niet een uitdraai van 9292 maar een advies op maat: met plaatjes, kaartjes en veel bemoedigende woorden. Persoonlijke aandacht weet je nog, dáár gaat het om. Vervolgens kregen ze een NS Business Card en iedere twee weken een persoonlijke email met tips en vragen over hun ervaringen. Zo hielden we contact.

    Leuk hoor die persoonlijke aandacht, maar wat levert zo’n actie nou op?

    Hoe persoonlijker je het aanpakt, hoe beter de resultaten. Bij onze klant in Amsterdam zei meer dan de helft van de deelnemers aan de ov-probeeractie na afloop vaker met het ov te reizen. Een van de redenen die ze noemden waarom ze vaker met het ov gingen reizen, was dat ze tijdens de actie gewend waren geraakt aan het ov. Ook noemden ze de voorspelbaarheid van de reis en de files op de wegen. Een treinreis vanuit of naar Amsterdam is blijkbaar beter voorspelbaar dan een rit met de auto. Leaserijders gaven aan dat ze nu vaker met het ov reizen omdat ze voorheen geen treinkaart hadden.

    Ik hoop dat de pilot wordt omgezet naar een structureel aanbod.

    Ja, maar die treinen en metro’s zitten ook overvol

    Daar heb je een punt. In de spits, zowel in de ochtend als in de avond, blijken reizigers op sommige trajecten nogal eens last te hebben van volle treinen. Je reistijd iets verschuiven kan helpen. Bijvoorbeeld door eerst een uurtje thuis of op een flexibel kantoor te werken. Er zijn ook mensen die de drukte voor lief nemen:

    Liever staan in een rijdende trein dan zitten in een stilstaande auto.

    En de leaserijder dan, die gaat toch niet met de trein?

    Ja, zelfs die gaat met de trein. Sterker nog, misschien is dat wel jouw meest interessante doelgroep. Leaserijders hebben hun auto niet iedere dag nodig. Als je ze een mobiliteitskaart geeft, kunnen ze dus kiezen om hun auto een keer te laten staan. OV-kosten zijn vaak lager dan variabele leasekosten. Je kunt er ook voor zorgen dat ze de auto gebruiken voor het ritje naar een P+R. Bijkomend voordeel is dat parkeren bij een P+R vaak goedkoper is dan bij kantoor.

    Of zoals een leaserijder het zei:

    De probeeractie bood voor het eerst de mogelijkheid om naast mijn leaseauto toch ov te kunnen gebruiken zonder dat dit voor mijn eigen rekening kwam. Dit hadden ze jaren eerder moeten doen.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    Laadpalen en de gemeente. Of hoe blijf je van de zwarte lijst van Tesla?

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"