blog
10 februari 2020
Het was geen liefde op het eerste gezicht.
Want laten we eerlijk zijn, ze is niet moeders mooiste. NS blauw en geel, nooit eens een ander kleurtje. Die zwarte bungelende ketting tussen zadel en slot. Handig om haar mee aan een boom te ketenen, maar mooier wordt ze er niet van. En snelbinders die er altijd een beetje slonzig bijhangen. Als een net iets te grote legging.
Maar het blijft een dame, met die lage instap. Dat zal niemand ontkennen. Ik ken haar inmiddels 17 jaar en ik kan 6 redenen verzinnen waarom ik steeds meer van de ov-fiets hou.
Moeten we het er nog over hebben? Over welvaartsziekten? Over overgewicht, suikerziekte en hoge bloeddruk? We bewegen zo weinig dat we zelfs met drie keer per week sporten nog niet de beweegnorm halen. Extra beweging is dus meer dan welkom. Of het nou een wandeling naar de supermarkt is of een rit op de ov-fiets van station Amsterdam Zuid naar ons kantoor in Amstelveen.
Het abonnement kostte ooit een tientje per jaar, maar is nu gratis. Je hebt wel nog steeds een abonnement nodig en je zet het op je persoonlijke ov-chipkaart of op je zakelijke mobiliteitskaart. Vervolgens kost de ov-fiets € 4,45 per keer, tot 24 uur. Dat is goedkoper dan een retourtje met de bus, tram of metro. En al helemaal goedkoper dan een ritje met de auto als je ook nog betaald moet parkeren.
Een keer heeft ze me flink in de steek gelaten. Dat was een test voor onze relatie. Haar ketting brak midden in het Amsterdamse havengebied. Samen zijn we teruggelopen naar station Sloterdijk, zwijgend. Een wandeling van drie kwartier. Gelukkig scheen de zon.
Verder gaat het altijd goed. De banden zitten vol lucht, het licht brandt dankzij de naafdynamo. Het belletje links op het stuur rinkelt vriendelijk als je er met je duim tegenaan tikt. En nóóit, echt nóóit heeft ze me laten zitten met een lekke band. Haar enige onbetrouwbare trekje heeft te maken met haar populariteit, bijvoorbeeld op station Amsterdam Zuid. Daar is ze zo gewild, dat ik in de ochtendspits soms misgrijp. Gelukkig is er aan de andere kant van het station nog een stalling, met ov-fietsen.
Ik reis zoveel mogelijk met de trein. Dat is beter dan met de auto, niet alleen voor het milieu, ook voor mezelf. Dus of ik nou naar het Alrijne Ziekenhuis in Leiderdorp moet (een ritje van 5,4 kilometer vanaf station Leiden), of naar een bijeenkomst over fietsstimulering in de Efteling (iets meer dan 12 kilometer vanaf station Tilburg). De ov-fiets brengt me ernaartoe.
De auto gebruikte ik zakelijk alleen nog maar voor het jaarlijkse bezoekje aan onze accountant. Ook dat hoeft niet meer, want sinds vorige week beschikt zelfs station Bodegraven over 8 ov-fietsen. Inmiddels zijn er meer dan 300 plekken waar je een ov-fiets kunt huren.
In 2008 probeerde ze het al met een accu en een motor, maar dat was iets te vroeg. Dit jaar probeert ze het nog een keer. Op vier stations kun je een ov-ebike huren: Driebergen-Zeist, Arnhem, Groningen en Maastricht. Ze zit ook in de app van NS, maar het enige dat je daarmee kan, is zien of er nog ov-fietsen in de stalling staan. Als je geluk hebt, klopt het. Reserveren van een ov-fiets? Hahaha, nee joh, dat kan echt niet.
Haar nieuwste innovatie is het slimme slot dat je met je ov-chipkaart of NS-Business Card opent in plaats van met een sleutel. Het lenen van een fiets op het station is nu nog makkelijker.
Reizen met de ov-fiets betekent dat ik in werktijd buiten ben op de fiets. Dat voelt voor mij als vakantie. Soms zelfs een beetje als spijbelen. Dat laatste heb ik trouwens eerder als ik over de Erasmusbrug in Rotterdam fiets of door de bossen van de Warande in Tilburg dan over bedrijventerrein De Hoef in Amersfoort.
En parkeren doen we altijd op de bezoekersplek 😊.
blog
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.