10 februari 2020

Zes redenen waarom ik blijf daten met de ov-fiets, ook zakelijk

  • #Mobiliteit
  • Het was geen liefde op het eerste gezicht.

    Want laten we eerlijk zijn, ze is niet moeders mooiste. NS blauw en geel, nooit eens een ander kleurtje. Die zwarte bungelende ketting tussen zadel en slot. Handig om haar mee aan een boom te ketenen, maar mooier wordt ze er niet van. En snelbinders die er altijd een beetje slonzig bijhangen. Als een net iets te grote legging.

    Maar het blijft een dame, met die lage instap. Dat zal niemand ontkennen. Ik ken haar inmiddels 17 jaar en ik kan 6 redenen verzinnen waarom ik steeds meer van de ov-fiets hou.

    Ze houdt me in beweging

    Moeten we het er nog over hebben? Over welvaartsziekten? Over overgewicht, suikerziekte en hoge bloeddruk? We bewegen zo weinig dat we zelfs met drie keer per week sporten nog niet de beweegnorm halen. Extra beweging is dus meer dan welkom. Of het nou een wandeling naar de supermarkt is of een rit op de ov-fiets van station Amsterdam Zuid naar ons kantoor in Amstelveen.

    De ov-fiets is niet duur

    Het abonnement kostte ooit een tientje per jaar, maar is nu gratis. Je hebt wel nog steeds een abonnement nodig en je zet het op je persoonlijke ov-chipkaart of op je zakelijke mobiliteitskaart. Vervolgens kost de ov-fiets € 4,45 per keer, tot 24 uur. Dat is goedkoper dan een retourtje met de bus, tram of metro. En al helemaal goedkoper dan een ritje met de auto als je ook nog betaald moet parkeren.

    Ze is betrouwbaar

    Een keer heeft ze me flink in de steek gelaten. Dat was een test voor onze relatie. Haar ketting brak midden in het Amsterdamse havengebied. Samen zijn we teruggelopen naar station Sloterdijk, zwijgend. Een wandeling van drie kwartier. Gelukkig scheen de zon.

    Verder gaat het altijd goed. De banden zitten vol lucht, het licht brandt dankzij de naafdynamo. Het belletje links op het stuur rinkelt vriendelijk als je er met je duim tegenaan tikt. En nóóit, echt nóóit heeft ze me laten zitten met een lekke band. Haar enige onbetrouwbare trekje heeft te maken met haar populariteit, bijvoorbeeld op station Amsterdam Zuid. Daar is ze zo gewild, dat ik in de ochtendspits soms misgrijp. Gelukkig is er aan de andere kant van het station nog een stalling, met ov-fietsen.

    Dankzij de ov-fiets heb ik geen auto meer nodig voor mijn werk

    Ik reis zoveel mogelijk met de trein. Dat is beter dan met de auto, niet alleen voor het milieu, ook voor mezelf. Dus of ik nou naar het Alrijne Ziekenhuis in Leiderdorp moet (een ritje van 5,4 kilometer vanaf station Leiden), of naar een bijeenkomst over fietsstimulering in de Efteling (iets meer dan 12 kilometer vanaf station Tilburg). De ov-fiets brengt me ernaartoe.

    Tweet van @roellenoir over zijn langste rit met ov-fiets in 2019

    De auto gebruikte ik zakelijk alleen nog maar voor het jaarlijkse bezoekje aan onze accountant. Ook dat hoeft niet meer, want sinds vorige week beschikt zelfs station Bodegraven over 8 ov-fietsen. Inmiddels zijn er meer dan 300 plekken waar je een ov-fiets kunt huren.

    Ze volgt de trends

    In 2008 probeerde ze het al met een accu en een motor, maar dat was iets te vroeg. Dit jaar probeert ze het nog een keer. Op vier stations kun je een ov-ebike huren: Driebergen-Zeist, Arnhem, Groningen en Maastricht. Ze zit ook in de app van NS, maar het enige dat je daarmee kan, is zien of er nog ov-fietsen in de stalling staan. Als je geluk hebt, klopt het. Reserveren van een ov-fiets? Hahaha, nee joh, dat kan echt niet.

    Haar nieuwste innovatie is het slimme slot dat je met je ov-chipkaart of NS-Business Card opent in plaats van met een sleutel. Het lenen van een fiets op het station is nu nog makkelijker.

    Ze brengt me naar plekken

    Reizen met de ov-fiets betekent dat ik in werktijd buiten ben op de fiets. Dat voelt voor mij als vakantie. Soms zelfs een beetje als spijbelen. Dat laatste heb ik trouwens eerder als ik over de Erasmusbrug in Rotterdam fiets of door de bossen van de Warande in Tilburg dan over bedrijventerrein De Hoef in Amersfoort.

    En parkeren doen we altijd op de bezoekersplek 😊.

    twee ov-fietsen op een bezoekersparkeerplek in Amersfoort

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    Slimmer en duurzamer reizen met Breikers Amsterdam (en een beetje hulp van jou)

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"