blog
25 februari 2016
“Stilzitten betekent langzaam aftakelen”, zegt Richard de Leth. “Als je een paar uur stilzit, verliezen je grote beenspieren een paar gram spiermassa.” Ik krijg hem niet meer uit mijn kop. Sinds ik zijn blog las over de gevaren van zitten, wil ik staan. Ook afgelopen zondag op bezoek bij vrienden. Na een gezellig uurtje rond de eettafel hield ik het niet meer.
De rest van het gezelschap zat lekker.
Ik greep mijn kans toen het tijd voor koffie was en liep mee naar de keuken. Het aanrecht faciliteerde een staand gesprek en het espressoapparaat en koekjes hielden ons in de keuken. Dat maakte staan een goed alternatief voor zitten.
Hoe krijg je dat voor elkaar met autogebruik?
Het kantoor zit naast station Sloterdijk.
Je loopt er in 3 minuten naartoe vanaf perron 1.
Iedere medewerker krijgt een OV-kaart. De naam van het bedrijf mag ik niet noemen, want ze zijn er niet trots op: 75% van het personeel reist met de auto en maar 10% met de trein.
Hoe kan dat?
De autovergoeding bij dit bedrijf is redelijk, maar niet riant: 19 cent per kilometer tot maximaal 20 kilometer enkele reis. Woon je meer dan 20 kilometer van kantoor? Dan betaal je de rest zelf. Reis je met het OV? Dan vergoeden ze je hele reis. De OV-regeling is dus beter zou je zeggen. Maar waarom nemen die werknemers dan toch massaal de auto?
Het is de parkeergarage suffie.
Iedereen die met de auto komt, kan hem gratis kwijt in de parkeergarage. Lekker overdekt en er is altijd plaats voor iedereen. Je loopt vanuit je auto zo het kantoor binnen. Je jas kun je thuis laten.
Een advocatenkantoor in Rotterdam wil medewerkers verleiden minder met de auto te komen. Een prachtige e-bikeregeling moet het werk doen. Ze hebben ook een prachtige leaseregeling voor auto’s. Die is net iets prachtiger dan de e-bikeregeling.
Dus wat denk je dat er gebeurt?
Iedereen blijft autorijden.
Heb je te weinig parkeerruimte en wil je om die reden het autogebruik verminderen? Ook een slagboom neerzetten werkt maar zelden. Ik ken ze wel, bedrijven die dat gedaan hebben. Hun leaserijders en mensen die niet met het OV kunnen reizen, krijgen een parkeerpas. En de rest gaat dan vanzelf fietsen, treinen of bussen.
Hopen ze.
Denk je dat het werkt? Ja, op het eerste gezicht wel. Het parkeerterrein staat niet meer vol.
Maar reizen er minder mensen met de auto?
Ik dacht het niet.
Mensen zijn creatief als het gaat om autoreizen naar het werk:
Luister. Er ís geen wondermiddel om autogebruik te verminderen. Die auto is als de loungebank in je woonkamer. Zolang die daar staat ga je echt niet in kleermakerszit op de grond of staand TV kijken. Een goed alternatief kán wel werken. Maar dat vraagt meer dan alleen dat alternatief. Financiële compensatie bijvoorbeeld: 200 euro per maand als je je parkeerkaart inlevert en voortaan met de fiets komt. Een alternatief kan ook werken als je het reizen met de auto minder aantrekkelijk maakt. Bijvoorbeeld door te kiezen voor poolauto’s in plaats van leaseauto’s.
Als je het autogebruik wil verminderen, heb je vooral lef nodig.
Je moet bereid zijn extra geld te investeren in de alternatieven. En je moet bereid zijn in te grijpen in de autoregelingen en het parkeerbeleid. En dat levert weerstand op. Om die weerstand te overwinnen heb je een goed plan nodig, ijzersterke communicatie en rugdekking van de directie en management. Anders heeft het geen zin.
Op naar de directie en vragen of ze écht autogebruik willen verminderen.
blog
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.