13 november 2016

Autodelen voor bedrijven

  • #Mobiliteit
  • “Wat de … ?!” “Waar is de radio??”

    Pas 10 minuten nadat ik ben ingestapt in de Daihatsu Sirion valt het me op.

    Ik heb niet veel met auto’s. Of met comfort. Dat verklaart mijn keuze voor deze oma-auto. Mijn benen vouw ik wel om het stuur heen en ik moet bukken om de weg te zien. Geen probleem.

    Maar geen radio?

    Waarom ben ik ook alweer gaan autodelen?

    Wat is autodelen en waarom zou je dat doen?

    Bij autodelen of ‘car sharing’ deel je een auto met anderen. Iets anders dus dan carpoolen of ‘ride sharing’ waar je een autorit met iemand deelt.

    Autodelen heeft voordelen voor je bedrijf. Het is allereerst kostenbesparend. En omdat een bedrijf gemiddeld 12.000 euro per leaseauto per jaar kwijt is, kan die besparing behoorlijk oplopen. Daarnaast heb je bij autodelen minder parkeerplekken nodig. Andere voordelen zoals milieuvoordelen en flexibiliteit zijn afhankelijk van hoeje autodeelt.

    Hoe kun je autodelen binnen een bedrijf?

    Er zijn verschillende manieren om auto’s te delen. Voor ieder wat wils.

    leaseauto’s delen

    Wat ik veel tegenkom bij bedrijven is dat men in de regelingen heeft opgenomen dat leaserijders hun auto moeten afstaan aan collega’s. Of dat in de praktijk ook zo werkt? Ik betwijfel het. Durf jij bij een collega zijn autosleutel te vragen, laat staan te eisen?

    de poolauto

    Een andere manier is om een auto te kopen of te leasen en die te gebruiken als poolauto. Dan is de auto van niemand en tegelijkertijd van iedereen. Je kunt variëren in de flexibiliteit die je werknemers geeft. Moet de auto iedere dag weer terug naar het bedrijf of mag ‘ie ook mee naar huis?

    de gedeelde poolauto ofwel een gesloten deelsysteem

    Een stapje verder is om samen met andere bedrijven een auto te delen. Dit gebeurt vooral bij bedrijfsverzamelgebouwen of op bedrijventerreinen. Het autodelen krijgt zo de vorm van een gesloten deelsysteem.

    Een deelauto van Audi shared fleet bij blog over autodelen voor bedrijven

    een openbaar deelsysteem (klassiek)

    Natuurlijk kun je als bedrijf ook gebruik maken van een openbaar deelautosysteem: je wordt lid en je werknemers kunnen gebruik maken van de autovloot van de betreffende aanbieder. Veruit de grootste en bekendste is Greenwheels. Andere aanbieders zijn ConnectCar en MyWheels. Auto’s van dit soort aanbieders vind je met name in dichtbevolkte gebieden. Op bedrijventerreinen zijn ze wat minder goed vertegenwoordigd. Handig van Greenwheels is dat ze ook op veel NS-stations staan voor de last miles.

    Een auto van greenwheels bij blog over autodelen voor bedrijvenEen deelauto lever je in op de plek waar je hem hebt opgehaald. Een aparte eend in de bijt is Car2Go in Amsterdam. In dit deelsysteem kun je de auto op andere plekken weer achterlaten. Bovendien zijn de auto’s elektrisch.

    Een Car-2-go blij blog over autodelen voor bedrijven

    een openbaar deelsysteem (peer-to-peer)

    Een andere mogelijkheid is dat je werknemers gebruik maken van peer-to-peer-oplossingen. Dit houdt in dat particulieren hun auto aanbieden. Zoiets als Airbnb dus maar dan voor autoritjes. De grootste aanbieder is SnappCar. Nou ja, aanbieder … middle man eigenlijk.

    Een peer-to-peer-systeem is goedkoper dan een klassiek deelsysteem. Maar voor zakelijk gebruik kleven er toch wat nadelen aan. Neem flexibiliteit. Bij Greenwheels kun je de auto op het laatste moment nog reserveren en ophalen. Bij SnappCar is dat slechts voor een zeer beperkt aantal auto’s mogelijk. Wanneer je ver van tevoren weet dat je een auto nodig hebt, en zeker voor een langere tijd, is een peer-to-peer-oplossing prima.

    Wat zijn de fiscale consequenties?

    Als je werknemers een deelauto alleen voor zakelijke ritten gebruiken dan is er niets aan de hand. Voor privégebruik zouden de bijtellingsregels van toepassing zijn. Er is echter een regeling met de Belastingdienst getroffen. Deze regeling houdt in dat de bijtelling niet van toepassing is als je werknemer een zakelijke huurprijs betaalt voor het gebruik van de deelauto. Als voorwaarde geldt dat voor de deelauto een rittenregistratie wordt bijgehouden waaruit blijkt wanneer de auto is gebruikt en hoeveel kilometers er per rit zijn gereden.

    Rittenregistratie? Dat is mij teveel rompslomp

    Een rittenregistratie is tegenwoordig niet zo moeilijk meer. Hiervoor zijn al erg veel oplossingen in de markt in de vorm van apps en on board systemen. Zo wordt precies bijgehouden wie welke auto wanneer gebruikt en waarvoor (zakelijk of privé). Ook zijn er goede manieren om het reserveren van de auto en de sleuteluitgifte te regelen. Als je lid wordt van een openbaar deelsysteem dan is dat allemaal voor je geregeld.

    En wat als je een auto nodig hebt en ze zijn op?

    Zelf maak ik al jaren gebruik van Greenwheels. In mijn woonplaats Weesp staan 3 auto’s en ik heb nog nooit naast een auto gegrepen. Ook als ik pas op het laatste moment een auto reserveer. Het mooie van delen is nou eenmaal dat je niet altijd op hetzelfde moment een auto nodig hebt. Heb je toch last van deelangst of sharing anxiety? Neem dan voorzorgsmaatregelen. Bijvoorbeeld eigen poolauto’s combineren met een openbaar deelsysteem. Of (goede!) afspraken met je leaserijders dat zij in nood hun auto afstaan.

    En nu?

    Probeer het eens, zakelijk of privé. Lid bij Greenwheels ben je bijvoorbeeld al vanaf 5 euro maand en bij ConnectCar is het gratis. Bij Snappcar of MyWheels is het ook slechts een kwestie van inschrijven. En gaan!

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Tobias van den Briel

    tobias@3pm.nl

    blog

    4 redenen om een fiets te leasen (of waarom 7% bijtelling goed nieuws is)

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"