blog
13 december 2021
Ik weet het. Ik weet het.
We werken thuis, het is takkeweer. Waarom zouden we het in vredesnaam over fietsen naar het werk moeten hebben?
Nou, omdat het ooit weer voorjaar wordt met 15 graden en een zonnetje tijdens de ochtendspits. Omdat we alweer over de top van de vierde golf zijn. En omdat fietsen naar het werk zorgt voor vitale medewerkers, minder ziekteverzuim, minder parkeeroverlast, minder autokosten en een lagere carbon footprint.
Dus, als je in de lente meer collega’s op de fiets naar het werk wilt zien, is het verstandig snel te beginnen met stap 1.
Fietsstimulering begint met voorbereiding. Twee vragen moet je beantwoorden:
De eerste vraag beantwoord je door reisafstanden te meten. Hoeveel mensen wonen op fietsbare afstand? 7,5 kilometer is te doen op een gewone fiets. Mensen die een e-bike hebben, vinden de dubbele afstand ook nog redelijk. Dus als jouw kantoor aan de Afrikaweg in Zoetermeer ligt en al je collega’s wonen in Leiden en Utrecht, dan kun je stoppen na stap 1. Als mensen verder dan 15 kilometer van het werk wonen, is er maar een kleine kans dat ze gaan fietsen.
Een korte enquête onder je medewerkers kan je helpen bij vraag 2. Waarom fietsen ze wel of niet? Wat weerhoudt degenen die nog niet fietsen? Wat verwachten ze van jou als werkgever?
De helft van het personeel van een gemiddelde Nederlandse werkgever woont op fietsbare afstand van het werk. Dus laten we ervan uitgaan dat er ook bij jou fietspotentieel is. Wat dan?
Dan neem je de vergoedingen onder de loep. Een werkgever kan in Nederland op verschillende manieren mét fiscaal voordeel fietsen stimuleren. Je kunt een kilometervergoeding geven, je kunt de aanschaf van een fiets vergoeden, je kunt een renteloze lening verstrekken of je kunt een fiets ter beschikking stellen. Bepaal wat voor jouw organisatie het ideale pakket is.
De ANWB vergoedt haar personeel 15 cent per gefietste (of gelopen) kilometer, tegenover 10 cent per autokilometer. Ook betaalt de ANWB 10 procent van een nieuwe (elektrische) fiets. Die fiets kunnen medewerkers kopen met een renteloze lening waarvan elke maand een klein deel wordt ingehouden op het loon.
Ik wil mijn fietsen het liefst droog en veilig stallen. Daarmee komen we bij punt 3: de voorzieningen. Een goede stalling is belangrijk, net als kleedruimte en eventueel douches voor de collega’s die zichzelf in het zweet fietsen. Kluisjes om fietskleren in op te bergen en een simpele kapstok voor natte regenkleding stellen fietsers ook altijd op prijs. Een fietspomp en eventueel wat gereedschap om kleine reparaties aan een fiets uit te voeren, maken de fietsenstalling voor werknemers compleet. En had ik stopcontacten voor e-bikes al genoemd?
Bij pensioenbeheerder MN in Den Haag hebben ze een prachtige douche- en kleedruimtes met iedere dag fris gewassen handdoeken van de zaak. Een dag per week komt een fietsenmaker langs in de fietsenstalling. Medewerkers kunnen tijdens kantoortijd hun fiets laten onderhouden en repareren.
Als ik de stofzuiger voor de kamerdeur van mijn puberdochter zet, dan staat hij er over een week nog. Onaangeroerd. Als ik haar vertel waarom ik dat heb gedaan, waarom ik graag wil dat zij haar kamer stofzuigt, dan is er een kans dat ze dat doet. Als ik zelf de gang voor haar kamer stofzuig en dan mijn boodschap verkondig, dan wordt die kans alleen maar groter.
Dus.
Informeer en communiceer over je fietsvergoedingen en -voorzieningen. Vertel waarom je graag wilt dat je medewerkers naar het werk fietsen. En geef het goede voorbeeld. Directeuren die zeggen dat fietsen belangrijk is, maar zelf iedere dag hun Tesla naast de hoofdingang parkeren, zijn totaal ongeloofwaardig.
Organiseer leuke acties, bijvoorbeeld een interne competitie met fietsapps zoals Toogethr, Ring-Ring en Love-to-Ride. Ook leuk voor de thuiswerkende collega’s die het ommetje zat zijn.
Soms helpt mijn betoog over de zin van stofzuigen niet. De puber trekt haar schouders op en gooit haar kamerdeur dicht als ik begin over de gevaren van huisstofmijten, allergieën en schurft. Dan word ik vervelend (“De wifi gaat uit, totdat je kamer gestofzuigd is”) en dat helpt dan weer wel. Soms moet je het ongewenste gedrag lastiger maken. Geen parkeerplek voor de auto als je op fietsbare afstand woont, is zo’n vervelende maatregel. En hij werkt vooral goed als je ‘m combineert met een mooie fietsregeling.
ABN AMRO heeft het aantal parkeerplaatsen bij haar kantoren sterk verlaagd. Alleen werknemers die voldoen aan een aantal criteria, zoals een minimale woon-werkafstand, hebben recht op een parkeerplaats. Werknemers worden tegelijkertijd gestimuleerd om op een andere manier naar het werk te reizen, bijvoorbeeld met een fietsregeling en een ov-kaart, zodat ze bij slecht weer ook met het ov kunnen reizen.
Samen met Natuur&Milieu schreven we de Fietswijzer: een hulpmiddel voor effectief fietsbeleid voor werkgevers. De Fietswijzer gaat dieper in op de fiscale aspecten, laat rekenvoorbeelden zien en nog meer smeuïge praktijkvoorbeelden. Ook de mythe dat het zo vaak regent, doorbreken we in de Fietswijzer. En voor de twijfelaars hebben we ook nog een keer alle voordelen van fietsen op een rij gezet. De Fietswijzer kun je downloaden van onze website.
blog
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.