13 december 2021

In 5 stappen meer mensen op de fiets naar het werk (voor als het weer kan)

  • #Fietsstimulering
  • #Gedrag
  • Ik weet het. Ik weet het.

    We werken thuis, het is takkeweer. Waarom zouden we het in vredesnaam over fietsen naar het werk moeten hebben?

    Nou, omdat het ooit weer voorjaar wordt met 15 graden en een zonnetje tijdens de ochtendspits. Omdat we alweer over de top van de vierde golf zijn. En omdat fietsen naar het werk zorgt voor vitale medewerkers, minder ziekteverzuim, minder parkeeroverlast, minder autokosten en een lagere carbon footprint.

    Dus, als je in de lente meer collega’s op de fiets naar het werk wilt zien, is het verstandig snel te beginnen met stap 1.

    Stap 1: Voorbereiding

    Fietsstimulering begint met voorbereiding. Twee vragen moet je beantwoorden:

    • Wie zouden kunnen fietsen?
    • Waarom doen ze dat nog niet?

    De eerste vraag beantwoord je door reisafstanden te meten. Hoeveel mensen wonen op fietsbare afstand? 7,5 kilometer is te doen op een gewone fiets. Mensen die een e-bike hebben, vinden de dubbele afstand ook nog redelijk. Dus als jouw kantoor aan de Afrikaweg in Zoetermeer ligt en al je collega’s wonen in Leiden en Utrecht, dan kun je stoppen na stap 1. Als mensen verder dan 15 kilometer van het werk wonen, is er maar een kleine kans dat ze gaan fietsen.

    Een korte enquête onder je medewerkers kan je helpen bij vraag 2. Waarom fietsen ze wel of niet? Wat weerhoudt degenen die nog niet fietsen? Wat verwachten ze van jou als werkgever?

    Stap 2: Vergoedingen

    De helft van het personeel van een gemiddelde Nederlandse werkgever woont op fietsbare afstand van het werk. Dus laten we ervan uitgaan dat er ook bij jou fietspotentieel is. Wat dan?

    Dan neem je de vergoedingen onder de loep. Een werkgever kan in Nederland op verschillende manieren mét fiscaal voordeel fietsen stimuleren. Je kunt een kilometervergoeding geven, je kunt de aanschaf van een fiets vergoeden, je kunt een renteloze lening verstrekken of je kunt een fiets ter beschikking stellen. Bepaal wat voor jouw organisatie het ideale pakket is.

    De ANWB vergoedt haar personeel 15 cent per gefietste (of gelopen) kilometer, tegenover 10 cent per autokilometer. Ook betaalt de ANWB 10 procent van een nieuwe (elektrische) fiets. Die fiets kunnen medewerkers kopen met een renteloze lening waarvan elke maand een klein deel wordt ingehouden op het loon.

    Stap 3: Voorzieningen

    Ik wil mijn fietsen het liefst droog en veilig stallen. Daarmee komen we bij punt 3: de voorzieningen. Een goede stalling is belangrijk, net als kleedruimte en eventueel douches voor de collega’s die zichzelf in het zweet fietsen. Kluisjes om fietskleren in op te bergen en een simpele kapstok voor natte regenkleding stellen fietsers ook altijd op prijs. Een fietspomp en eventueel wat gereedschap om kleine reparaties aan een fiets uit te voeren, maken de fietsenstalling voor werknemers compleet. En had ik stopcontacten voor e-bikes al genoemd?

    Bij pensioenbeheerder MN in Den Haag hebben ze een prachtige douche- en kleedruimtes met iedere dag fris gewassen handdoeken van de zaak. Een dag per week komt een fietsenmaker langs in de fietsenstalling. Medewerkers kunnen tijdens kantoortijd hun fiets laten onderhouden en repareren.

    Stap 4: Vertellen en verleiden

    Als ik de stofzuiger voor de kamerdeur van mijn puberdochter zet, dan staat hij er over een week nog. Onaangeroerd. Als ik haar vertel waarom ik dat heb gedaan, waarom ik graag wil dat zij haar kamer stofzuigt, dan is er een kans dat ze dat doet. Als ik zelf de gang voor haar kamer stofzuig en dan mijn boodschap verkondig, dan wordt die kans alleen maar groter.

    Dus.

    Informeer en communiceer over je fietsvergoedingen en -voorzieningen. Vertel waarom je graag wilt dat je medewerkers naar het werk fietsen. En geef het goede voorbeeld. Directeuren die zeggen dat fietsen belangrijk is, maar zelf iedere dag hun Tesla naast de hoofdingang parkeren, zijn totaal ongeloofwaardig.

    Organiseer leuke acties, bijvoorbeeld een interne competitie met fietsapps zoals Toogethr, Ring-Ring en Love-to-Ride. Ook leuk voor de thuiswerkende collega’s die het ommetje zat zijn.

    Stap 5: Voorwaarden stellen (of vervelend doen)

    Soms helpt mijn betoog over de zin van stofzuigen niet. De puber trekt haar schouders op en gooit haar kamerdeur dicht als ik begin over de gevaren van huisstofmijten, allergieën en schurft. Dan word ik vervelend (“De wifi gaat uit, totdat je kamer gestofzuigd is”) en dat helpt dan weer wel. Soms moet je het ongewenste gedrag lastiger maken. Geen parkeerplek voor de auto als je op fietsbare afstand woont, is zo’n vervelende maatregel. En hij werkt vooral goed als je ‘m combineert met een mooie fietsregeling.

    ABN AMRO heeft het aantal parkeerplaatsen bij haar kantoren sterk verlaagd. Alleen werknemers die voldoen aan een aantal criteria, zoals een minimale woon-werkafstand, hebben recht op een parkeerplaats. Werknemers worden tegelijkertijd gestimuleerd om op een andere manier naar het werk te reizen, bijvoorbeeld met een fietsregeling en een ov-kaart, zodat ze bij slecht weer ook met het ov kunnen reizen.

    Aan de slag?

    Samen met Natuur&Milieu schreven we de Fietswijzer: een hulpmiddel voor effectief fietsbeleid voor werkgevers. De Fietswijzer gaat dieper in op de fiscale aspecten, laat rekenvoorbeelden zien en nog meer smeuïge praktijkvoorbeelden. Ook de mythe dat het zo vaak regent, doorbreken we in de Fietswijzer. En voor de twijfelaars hebben we ook nog een keer alle voordelen van fietsen op een rij gezet. De Fietswijzer kun je downloaden van onze website.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    Autodelen voor bedrijven

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"