5 oktober 2016

Laadpalen en de gemeente. Of hoe blijf je van de zwarte lijst van Tesla?

  • #Mobiliteit
  • ‘Ik had bijna een Tesla gekocht.’
    Jeroen en ik zitten klaar voor onze maandelijkse pubquiz in de Wesopa in Weesp.
    ‘Bijna is niet helemaal’, zeg ik en neem een slok van mijn Leffe Blond.
    ‘Ik was bij de Tesla store in Amsterdam Zuidoost’, gaat Jeroen verder.
    ‘Je bent écht gaan kijken voor een Tesla.’ Van verbazing zet ik mijn glas net iets harder neer dan normaal.
    ‘Ja man, ik wil zo’n ding. En als ik ‘m op de zaak zet, vallen die kosten best mee.’
    ‘Waar ging het dan mis?’
    ‘Weet je wat de verkoper zei, toen ik vertelde dat ik in Weesp woon?’
    ‘Nou?’
    ‘We raden u af om als inwoner van Weesp een elektrische auto te kopen.’
    ‘Serieus? Waarom?’
    ‘Te weinig laadpalen.’

    Waarom zou een gemeente elektrisch rijden moeten stimuleren?

    De belangrijkste redenen voor een gemeente om met elektrisch rijden aan de slag te gaan, zijn gezondheid, milieu en de groeiende vraag naar laadpalen van inwoners. De luchtkwaliteit in veel Nederlandse steden is onder de maat. Elektrisch rijden vermindert de hoeveelheid fijnstof ter plekke en kan ook een positieve bijdrage leveren aan een verlaging van CO2-emissies en geluidsoverlast van verkeer. Goed voor de gezondheid en het milieu dus. Daarnaast vragen inwoners en bezoekers om laadpalen. Aan die vraag kan de gemeente voldoen. Vanaf 2017 worden die openbare laadpalen nog belangrijker. Per 1 januari 2017 wordt de belasting op elektriciteit voor openbare laadpalen namelijk gehalveerd. De belastingverlaging moet de overstap naar elektrisch rijden stimuleren. Vanaf 2017 is de belasting 4,996 cent per kWh in plaats van 10,007 cent.

    Hoe kan een gemeente elektrisch rijden stimuleren?

    Om te beginnen door zelf elektrisch te gaan rijden. Van dienstauto’s tot de scooters van de stadsbeheer. Ze kunnen allemaal elektrisch rijden. Subsidies verstrekken kan natuurlijk ook. Bijvoorbeeld op de aanschaf van een elektrische scooter of auto. Verschillende gemeentes in Nederland doen of deden dat. En dan hebben we nog de laadvoorzieningen. Daar ligt de belangrijkste rol van de gemeente als het gaat om elektrisch rijden. Zonder laadpunt geen elektrisch rijden. En omdat niet iedereen een eigen oprit of garage heeft waar hij zijn eigen laadpunt kan aanleggen, hebben we laadpunten in de publieke ruimte nodig. Laadpunten in de publieke ruimte maken de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijker. Ze zorgen ook voor grotere zichtbaarheid van elektrisch vervoer. En dat stimuleert dan weer anderen om de overstap te maken.

    De gemeente en laadpalen. Hoe zit dat?

    Als je als gemeente iets wilt met elektrisch rijden dan zul je moeten nadenken over je laadpalenbeleid. De volgende zes stappen kunnen je daarbij helpen. Ze komen van het Kennisloket Laadinfrastructuur voor Gemeenten (NKL):

    • Stap 1: bepaal de rol van de gemeente voor het laden in de openbare ruimte. Wordt het reageren, faciliteren, stimuleren of inperken?
    • Stap 2: bepaal de budgetruimte van de gemeente. Als in stap 1 kiest voor de optie reageren of inperken, dan is de budgetruimte vermoedelijk nul. Kies je voor faciliteren of stimuleren dan hoort daar ook budget bij.
    • Stap 3: bepaal welke laadoplossingen de gemeente passend vindt. Ook hier heb je verschillende opties: parkeren op straat en laadpunt op eigen terrein. Dat betekent in veel gevallen een kabel over de stoep. Of parkeren op straat en een privaat laadpunt op de stoep, maar dan moet die bewoner wel altijd bij zijn laadpunt kunnen. Een publiek toegankelijk laadpunt op privaat terrein kan ook. Bijvoorbeeld op bedrijventerreinen of in parkeergarages. Of een publiek toegankelijk laadpunt in de openbare ruimte. Welke opties passen bij jouw gemeente?
    • Stap 4: kies een samenwerkingsmodel voor plaatsing en exploitatie van laadoplossingen in de openbare ruimte. Het vergunningenmodelconcessiemodel en opdrachtenmodel zijn samenwerkingsmodellen tussen gemeente en exploitanten voor het plaatsen en exploiteren van laadpalen in de openbare ruimte.
    • Stap 5: beschrijf hoe de gemeente laadpalen wil realiseren. Eigenlijk is dit de procesbeschrijving beginnend bij een aanvraag die binnenkomt en eindigend bij het beheer van de laadoplossing.
    • Stap 6: stel kaders op voor de laadoplossingen. Het gaat hierbij om keuzes bijvoorbeeld ten aanzien van locaties van de laadoplossingen, veiligheid, toegankelijkheid, esthetische eisen.

    Maar ik las net dat de verkoop van elektrische auto’s daalt

    Dat is dus niet zo. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) houdt de ontwikkeling van elektrisch vervoer in Nederland bij. Eind 2011 reden er in Nederland 1.658 elektrische voertuigen, drie jaar later waren het er 46.111. Nu rijden er maar liefst 98.141 elektrische voertuigen rond. Onderstaande figuur laat deze groei zien. Het blauwe vlak zijn de plug-in hybrides en het oranje vlak zijn de volledig elektrische auto’s.

    Groeicurve elektrische auto's bij blog over laadpalenStaatssecretaris Wiebes heeft met zijn Autobrief II de fiscale voordelen van de plug-in hybride versoberd. Dat is terug te zien in de verkoopcijfers. Experts verwachten eind 2017 en met name in 2018 weer een toename.

    En elektrische fietsen en scooters dan, die hebben toch ook laadpalen nodig?

    Eerlijk gezegd zou ik me daar als gemeente niet zo druk over maken. Weliswaar hebben ook e-bikes en e-scooters af en toe een stopcontact nodig. Veel e-bikes hebben een afneembare accu die dus binnen opgeladen kan worden. Een laadpunt is dan niet nodig. Een inwoner met een e-bike of e-scooter kan haar voertuig thuis laden en zal weinig gebruik maken van een laadpunt in de openbare ruimte. Voor toeristen die de gemeente op een e-bike aandoen, kan een laadpunt wél interessant zijn. Steeds meer horecagelegenheden bieden dit. Een oplaadpunt in de publieke ruimte kan een welkome aanvulling zijn. De gemeente zou horecagelegenheden kunnen stimuleren om een laadpaal te plaatsen of om binnen een stopcontact te bieden (duidelijk zichtbaar).

    En nu?

    Als je dat nog niet gedaan hebt, ga dan snel aan de slag met de 6 stappen van hierboven. De gemeente Weesp heeft dat ook gedaan. Wij hielpen ze daarbij. En Jeroen kan binnenkort zijn Tesla kopen.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Tobias van den Briel

    tobias@3pm.nl

    blog

    Hoe combineer je de reiskostenvergoeding met thuiswerken? Ook na coronatijd.

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"