17 mei 2022

Waarom een werkgever niet zonder parkeerbeleid kan. Net als mijn wijk.

  • #Parkeren
  • ‘Stel ik koop een paard’, zeg ik.

    ‘Hm’, zegt mijn buurman. Hij checkt de oliepeilstok van zijn Saab 95 oldtimer.

    ‘En dat paard stal ik op het veldje hier naast jouw huis.’

    ‘Dat kan niet Roel, dat veldje is van de gemeente.’

    Hij stopt de peilstok terug en laat de motorkap dichtvallen.

    ‘Bovendien voetballen mijn kinderen daar.’

    ‘Dat veldje is openbare ruimte, net als de straat’, zeg ik. ‘En dat paard gaat wel aan de kant als jouw kinderen voetballen.’

    ‘Ja, maar Roel, denk nou eens na, als iedereen dat zou doen, dan wordt het een zootje op dat veld.

    Ik moet lachen om mijn buurman, strijder voor de openbare ruimte. Maar zijn Saab, Tesla én Volvo met lamme spiegel moeten gratis op straat kunnen staan.

    Dáárom ben ik voor parkeerbeleid.

    Wat is parkeerbeleid?

    Je kent het waarschijnlijk wel van je eigen woonplaats. Parkeerbeleid is een mix van vrij parkeren, betaald parkeren, parkeervergunningen en parkeerverboden. Op die manier probeert een gemeente de vraag naar parkeerruimte te beïnvloeden om zo de overlast in een wijk te verminderen. Parkeerbeleid is ook goed voor de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Doe je ogen maar eens dicht en fantaseer hoe jouw straat er idealiter uit zou zien. Rijen auto’s aan weerszijde van de straat of ruimte om te stoepranden?

    Wat voor een gemeente geldt, geldt ook voor een werkgever: met parkeerbeleid stuur je de vraag naar parkeerruimte. Voor jou als werkgever is verkeersveiligheid en leefbaarheid misschien niet zo’n issue. Het gaat jou meer om bereikbaarheid, kosten en aantrekkelijk werkgeverschap.

    Waarom zou je als werkgever parkeerbeleid invoeren?

    Voor een werkgever zijn er drie redenen om aan de slag te gaan met parkeerbeleid:

    1. Je hebt te weinig parkeerruimte

    Het speelde al voor Corona, maar thuiswerken zorgde tijdelijke voor parkeerverlichting. Nu zijn de rapen weer gaar: opstoppingen bij de slagboom en klagers bij de facilitaire helpdesk. Collega’s die om 6 uur ’s ochtends voor de poort staan om zeker te zijn van een parkeerplek, sollicitanten die afhaken. Of wijkbewoners die klagen omdat je medewerkers de straten vol parkeren.

    2. De parkeerkosten lopen uit de klauwen

    Gratis parkeren bestaat niet. Ook niet op je eigen terrein of op straat. Ruimte is schaars en er is altijd iemand die de kosten betaalt. Die kosten zijn gemiddeld € 1.000,- per jaar voor een parkeerplek op straat, € 3.500,- tot € 5.000,- per jaar voor een plek in een parkeergarage en nog veel meer in stedelijke gebieden. Zonder parkeerbeleid is dit een bodemloze put, ook voor een werkgever.

    3. Je wilt medewerkers stimuleren vaker met de fiets en het ov te reizen

    Omdat je wilt verduurzamen bijvoorbeeld of omdat het past bij je vitaliteitsbeleid. Parkeerbeleid kan helpen om mensen uit de auto te krijgen.

    Wat kan een werkgever op het gebied van parkeerbeleid

    De makkelijkste vorm van parkeerbeleid is extra parkeerruimte huren of bouwen als de vraag toeneemt. Het kost een paar centen, maar dan ben je ook van het gezeur af. Maar denk aan de bodemloze put en vergeet de werkkostenregeling niet. Zeker als je parkeerruimte elders huurt. De Belastingdienst ziet de kosten voor parkeren als verkapt loon als medewerkers met hun eigen auto op een plek parkeren waar jij als werkgever niet verantwoordelijk voor bent.

    Grenzen stellen is misschien de lastigste optie, want dat vraagt om visie, daadkracht en een rechte rug. Deze optie past bij een werkgever die keuzes maakt op het gebied van duurzaamheid en vitaliteit. Grenzen stellen doe je bijvoorbeeld door geen autoparkeerplek meer te geven aan medewerkers die op fietsbare afstand wonen en in staat zijn om te fietsen. Hetzelfde kun je doen voor medewerkers voor wie het ov een redelijk alternatief is voor de auto. Je kunt ook andersom denken: wie mogen hun auto wél parkeren? Carpoolers bijvoorbeeld of alleen nog bestuurders van elektrische auto’s.

    Betaald parkeren invoeren is bijna net zo lastig als de vorige optie. Deze optie vraagt om iets minder visie, maar net zoveel daadkracht. Veel ziekenhuizen in grote steden hebben jaren geleden al betaald parkeren ingevoerd voor hun medewerkers. Bijvoorbeeld het Bronovo ziekenhuis in Den Haag en het UMC Utrecht. Universiteiten en hogescholen volgen ook. Werkgevers hanteren ook vaak spelregels voor betaald parkeren. Bijvoorbeeld medewerkers die dichterbij wonen meer laten betalen of gratis parkeren voor medewerkers die geen goed alternatief hebben voor de auto.

    Ooit werkte ik voor KPMG. Het hoofdkantoor in Amstelveen had een grote parkeergarage, bijna alle consultants hadden een auto van de zaak en mochten vrij parkeren in de garage. Partners hadden speciale privileges, zij hadden hun eigen persoonlijke parkeerplek die vaak vrij was, want ja, partners bezoeken klanten. Maar je moest het als consultant niet wagen jouw auto op een plek van een partner te zetten. Zelfs niet als de parkeergarage ramvol was. Een wielklem was je straf. En een hoop gedoe om die weer verwijderd te krijgen.

    Veel zakelijke parkeergarages zijn nu nog steeds voorzien van persoonlijke parkeerplekken zoals in mijn tijd bij KPMG. Dat maakt het lastig om de capaciteit van die parkeergarage goed te gebruiken. De parkeerplek van de partner die de hele dag klanten bezoekt, staat die dag leeg en wordt niet gebruikt. Een parkeermanagementsysteem is een mogelijke oplossing. Een parkeermanagementsysteem maakt het mogelijk om de beschikbare parkeerruimte flexibel te beheren. Medewerkers reserveren hun parkeerplek op een reserveringsportaal. Hier zien ze op welke dagen en tijdstippen parkeerplekken vrij zijn. Via een QR-code, via kentekenherkenning of met hun bedrijfspas krijgen ze toegang tot de parkeergarage. Op die manier is het mogelijk om een parkeerplek op een dag meerdere keren te gebruiken. Ook bezoekers kunnen hiervan gebruik maken. Aanbieders van dergelijke systemen zijn Toogethr en onze samenwerkingspartner Empaction.

    Maar willen mensen dan nog wel bij ons werken?

    Als je parkeerbeleid een reden is dat sollicitanten liever naar de concurrent gaan, kun je twee dingen doen. Je kunt concluderen dat dit niet de medewerkers zijn die je als collega wilt hebben. Of je kunt aantrekkelijke alternatieven bieden voor reizen met de auto. De eerder genoemde ziekenhuizen hebben supermooie voorzieningen en regelingen voor fietsers en ov-reizigers. Een mobiliteitspas voor openbaar vervoer, ov-fiets en andere deelmobiliteit, een reiskostenvergoeding voor fietsers en aankoopsubsidies voor e-bikes. En natuurlijk een state-of-the-art fietsenstalling.

    Collega Tobias hielp het OLVG in Amsterdam met haar nieuwe mobiliteitsbeleid: “Daar hebben ze juist parkeerbeleid ingevoerd om aantrekkelijker te zijn als werkgever. Woon je binnen een straal van 8 km van het ziekenhuis, dan mag je niet parkeren. Zo creëerden we parkeerruimte voor de medewerkers die verder weg wonen en geen alternatief voor de auto hebben. Het OLVG kan nu moeilijk vervulbare vacatures beter invullen.”

    En mijn straat?

    Uit een onderzoek van de gemeente bleek dat iets meer dan de helft van de bewoners voor de invoering van betaald parkeren is. De gemeente heeft ervoor gekozen om vanaf 1 juni parkeerbeleid in te voeren. Dat betekent betaald parkeren voor bezoekers en parkeervergunningen voor bewoners die niet op eigen terrein kunnen parkeren.

    Ik kan niet wachten.

    Aankondiging parkeerbeleid in de wijk

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    Waarom een bakfiets een goed alternatief is voor je auto

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"