4 mei 2018

10 kenmerken van een goede fietsenstalling voor werknemers. Mét checklist.

  • #Mobiliteit
  • “Wilt u een uitrijkaart?” Vraagt de receptioniste als ik mijn toegangspas inlever. Ze trekt een la open en graait naar een pasje.

    “Nee dank u”, zeg ik. “Ik ben met de fiets. Ik heb ‘m voor de deur gezet, want ik mocht de parkeergarage niet in.”

    “Oh, ja”, ze schuift de la weer dicht, “Ik heb het nog even nagevraagd. Collega’s die met de fiets komen, zetten ‘m gewoon op de stoep. Hier voor de deur. De gemeente heeft van die nietjes neergezet. Best handig.”

    “Zeker”, zeg ik. De fietser in mij huilt.

    Twee nietjes voor de deur noem ik geen fietsenstalling voor werknemers

    Wat dan wel? In een goede fietsenstalling staat je fiets droog en veilig. Het is een plek waar je je dure e-bike of leasefiets een dag neer durft te zetten zonder megazware kettingsloten eromheen. Een plek waar je je zelf ook veilig voelt. Er staan goede rekken in. En er is een fietspomp en een stopcontact voor die e-bike. Maar er is meer. Ik heb een lijstje gemaakt.

    1. Het begint bij de plek: een fietsenstalling voor werknemers staat vlakbij de ingang

    Het goede aan die fietsnietjes hierboven, is de plek. Met een fietsenstalling vlakbij de ingang maak je het de fietser makkelijk. Je beloont de fietsende collega voor goed gedrag. En dat doe je met het privilege van een parkeerplek naast de voordeur. Dus niet ergens achteraf in een hoekje van de parkeerplaats of parkeergarage. Nee, zo dícht mogelijk bij de ingang.

    Vroeger was dat het privilege van de directie. Nu van de collega die op de fiets komt.

    2. Je moet de fietsenstalling in kunnen (en uit)

    De toegankelijkheid van een fietsenstalling voor werknemers kan een dingetje zijn. Hoe kom je binnen? Gaat de deur vanzelf open? Of moet je ‘m openduwen met je voorwiel terwijl je met 1 hand je stuur vasthoudt en met de andere voorovergebogen je pasje tegen de scanner drukt? En kunnen bezoekers er ook in? Is er een trap en zo ja kun je die makkelijk op en af? Ook met een fiets? Of is hij zo steil dat je beneden te pletter slaat als je je fiets niet meer kunt houden? Laatst was ik bij een werkgever waar ze een speciale fietstransportlift hadden laten maken. Niemand maakte er gebruik van. Te ingewikkeld.

    Ingewikkelde instructie van een fietslift

    3. Je moet de fietsenstalling ook in durven

    Fietsenstallingen kunnen net als parkeergarages best spooky zijn. Een fietsenstalling moet licht, overzichtelijk en veilig zijn. Zodat je er op elk moment van de dag in durft om je fiets te parkeren of op te halen. Denk dus aan:

    • De verlichting.
    • De overzichtelijkheid. Kun je zien wie er zijn of zijn er hoeken, nissen, onoverzichtelijke gangen?
    • De toegankelijkheid. Kan iedereen er naar binnen of heb je een speciale pas nodig?
    • Bewakingscamera’s.

    4. Rekken die fiets en fietser niet beschadigen

    Fietsenrekken, je hebt ze in vele soorten en maten: enkellaags en dubbellaags, nietjes en klemmen. Maar wat is een goed rek? Fabrikanten hebben samen met de Fietsersbond normen opgesteld. Ze noemen het FietsParKeur. Ze kijken daarbij naar:

    • Gemak bij het plaatsen van de fiets
    • Gemak bij het vastzetten van een fiets
    • Kans op schade aan de fiets
    • Kans op letsel bij gebruiker of passant
    • Kraakbestendigheid
    • Duurzaamheid

    FietsParKeur heeft een lijst met fietsenrekken die voldoen aan de kwaliteitseisen. Het keurmerk werkt aan een keuzewijzer die je helpt niet bij het kiezen van een rek.

    Hoe kies je dan een fietsenrek?

    Stel dat je voor de keuze staat om nieuwe fietsrekken aan te schaffen. De volgende vragen bepalen dan de keuze van het rek:
    • Hoeveel parkeerplekken heb je nodig?
    • Hoeveel ruimte heb je?
    • Past een dubbellaags parkeersysteem (plafondhoogte)?
    • Hoeveel budget heb je?

    Bij het bouwen en inrichten van de nieuwe fietsenstalling voor werknemers heeft het Antoni van Leeuwenhoek gekozen voor het rek waarmee fietsen verticaal aan hun voorwiel worden opgehangen. Door voor dit rek te kiezen, gebruiken we de capaciteit van de ruimte maximaal, aldus het Antoni van Leeuwenhoek.

    Fietsenstalling medewerkers Antoni van Leeuwenhoek

    Maar pas op voor voorwielvouwers

    Een aandachtspunt zijn fietsenrekken met voorwielinklemming. De zogenaamde ‘voorwielvouwers’. Die moet je niet hebben. Ze hebben namelijk de reputatie dat ze zorgen voor een slag in je wiel. Veel fietsers weigeren hun voorwiel in zo’n klem te duwen. Ik ben er zo een. Het gekke is dat er rekken met voorwielinklemming zijn die voldoen aan de normen van FietsParKeur.

    Fiets van Roel náást een voorwielvouwer bij blog over fietsenstalling voor werknemers

    5. Ruimte voor fietsen die anders zijn

    In een goede fietsenstalling voor werknemers is voldoende ruimte voor oversized fietsen zoals bakfietsen, ligfietsen en fietsen met van die kratten aan het stuur. Minimaal 10% van de ruimte wordt als cijfer genoemd. Een inventarisatie vooraf naar het aantal te verwachten oversized fietsen kan helpen.

    Racefietsen vragen eigenlijk om speciale rekken. Vanwege hun kwetsbaarheid zetten berijders deze meestal niet in standaard fietsrekken. Het liefst zetten ze hun bolide naast hun bureau. Inventariseer vooraf hoeveel racefietsen je kunt verwachten.

    Het aantal werknemers dat met een e-bike reist, neemt toe. Stopcontacten voor e-bikes of oplaadplekken voor accu’s horen daarom thuis in een stalling met uiteraard parkeerplekken voor e-bikes.

    6. Kleedruimte en eventueel een douche

    De meeste fietsende collega’s wonen zo dichtbij dat ze vanaf hun fiets achter hun bureau kruipen. Omkleden is niet nodig. Maar er zijn er ook die van ver komen. Of die hun fietstocht als training gebruiken en op de racefiets komen. Zij willen zich graag opfrissen en omkleden na hun fietstocht. En dat wil jij ook, kan ik je vertellen. Kleedruimte hoort daarom bij een goede fietsenstalling. Een douche is nóg mooier. En denk dan ook aan lockers om kleren in op te bergen.

    7. Haakjes voor regen- of andere fietskleding

    Heel soms regent het als je fietst. Dan is het handig als er een plek is waar je je natte kleding te drogen kunt hangen. Dat ligt misschien voor de hand, maar dat is het niet. Ik ken een ministerie waar medewerkers haakjes met zuignapjes en stukken touw hebben meegenomen om hun natte plunje op te kunnen hangen. Zorg ook voor voldoende ventilatie zodat áls de regenkleding een keer nat is, deze ook kan drogen.

    8. Gereedschap en een pomp

    Een fietspomp en eventueel wat gereedschap om kleine reparaties aan een fiets uit te voeren, maken de fietsenstalling voor werknemers compleet. Stopcontacten voor e-bikes had ik al genoemd.

    9. Het oog wil ook wat

    De inrichting van de fietsenstalling bepaalt natuurlijk mede de aantrekkelijkheid ervan, maar ook hoe veilig mensen zich er voelen. De buurstalling Kleine Nobelstraat in Den Haag is een openbare fietsenstalling. Hier kunnen bezoekers van de Haagse binnenstad hun fiets parkeren, maar ook buurtbewoners zonder eigen fietsenstalling. Er is een koffiebar, een leestafel, ruimte om aan je eigen fiets te sleutelen en een toilet. Maar het is vooral de inrichting die ervoor zorgt dat mensen er graag hun fiets parkeren.

    Fietsenstalling Kleine Nobelstraat Den HaagBiesieklette fietsenstalling Kleine Nobelstraat Den Haag

    10. En vergeet de parkeerplek voor bezoekers niet

    Het zijn niet alleen adviseurs zoals ik die zakelijk met de fiets reizen. Ook klanten kunnen op de fiets op bezoek komen. Denk aan je gastvrijheid en zorg dat een bezoeker zijn of haar fiets veilig kan parkeren. Al is het maar bij een nietje voor de deur 😉

    En nu?

    Een nieuwe fietsenstalling bouwen? Dat kan natuurlijk. Je kunt ook kleiner beginnen. Met het aanleggen van een stopcontact bijvoorbeeld of door een rekje neer te zetten voor bezoekers. Onze checklist kan je verder helpen.

    Checklist fietsenstalling werknemers bij blog over fietsenstalling voor werknemers

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    De kracht van 10 duizend stappen. Of waarom we weinig functioneel wandelen

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"