28 januari 2023

10 jaar 3PM. 10 lessen over mobiliteit die we nooit hebben gedeeld.

  • #3PM
  • #Mobiliteit
  • Steekt een hert de weg over of rijden wij dwars door zijn bos heen? Die vraag was een schop onder de kont van mijn denken over mobiliteit. Ik las ‘m in een boek van Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet. Een leerzaam boek voor iedereen die wel eens gebruik maakt van de weg.

    3PM bestaat 10 jaar en we vroegen ons af wat wij in die 10 jaar nog meer geleerd hebben. Leerpunten die we nog niet eerder met je gedeeld hebben. Lees maar:

    De Nederlandse fiscus houdt van fietsen naar het werk

    “Hoezo 19 cent per kilometer, hoezo ov volledig vergoed?” Een Britse klant met kantoren in Zürich, Düsseldorf, Amsterdam en Londen vond het Nederlandse reiskostenbeleid best lastig. “In Londen krijgt niemand reiskostenvergoeding. Het ov is er zó duur, dat medewerkers een persoonlijke lening afsluiten voor hun treinabonnement. En dan die fiets van jullie. My goodness. Ik ken geen ander land met zoveel fiscale mogelijkheden om het fietsen naar het werk te stimuleren.”

    Uitproberen helpt

    “Ik woon in Leiden, mijn zoon gaat in Rijpwetering naar school.” Zo schrijft een deelnemer aan een van onze e-bikeprobeeracties op het evaluatieformulier. Ze mocht een week lang een e-bike uitproberen. “Ik ging dagelijks met de auto via Rijpwetering naar Leiden. Met de e-bike weet ik zeker dat ik op tijd op mijn werk ben. Ik heb er een gekocht.”

    Uitproberen van het alternatief is een van de effectiefste manieren om iemands gedrag te veranderen. En dan niet een uurtje, maar bij voorkeur een week of zelfs twee weken.

    Echte verandering doet eerst een beetje pijn

    Als we willen dat mensen minder vliegen, moeten we niet treinen aantrekkelijker maken, maar vliegen onaantrekkelijker. Betaald parkeren invoeren, helpt om mensen op de fiets of in het ov te krijgen. Een binnenstad wordt aantrekkelijker om in te wonen en te verblijven als je ‘m autoluw maakt. Kijk maar naar Ljubljana, Den Haag of Barcelona. Voel je ‘m? Echte verandering vraagt om maatregelen waar mensen niet meteen om staan te juichen, maar later wel.

    De gedragsexpert als excuustruus

    Tien jaar geleden was het de communicatie-expert. Nu is het de gedragsexpert die het mag fixen. Alle ballen op nudging, framing en campagnes omdat de bestuurder niet wil zeggen dat iemand die 3 kilometer van het werk woont niet met de auto moet reizen. Het inschakelen van een gedragsexpert is het ontlopen van bestuurlijke verantwoordelijkheid.

    Moeten we het nog hebben over de zelfrijdende auto?

    De auto blijft een auto, of íe nou op benzine rijdt, elektrisch of zelfrijdend is. Er komen er alleen maar meer. Dus in welke verschijningsvorm dan ook, een andere auto is nooit de oplossing voor het autoprobleem.

    Een auto blijft een auto. 4 afbeeldingen van dezelfde file bij blog met 10 lessen over mobiliteit

    Joehoe, de techniek kan ons redden

    Nee, we gaan niet minder reizen, nee we gaan niet minder vliegen. We reizen al eeuwen over de hele wereld zo’n 70 tot 90 minuten per dag. Dit reistijdbudget verandert nauwelijks. Dat is de wet van Brever. We gaan alleen maar sneller en verder reizen en dat moet schoner, duurzamer en veiliger. Kan dat? Wij twijfelen er soms aan. Gelukkig zijn er in ons vakgebied ook optimisten. Maarten Steinbuch en Carlo van de Weijer zijn twee optimisten verbonden aan de TU Eindhoven. In een aflevering van Tegenlicht lieten ze zien hoe mobiliteit in de toekomst minder beslag kan leggen op de planeet, de economie en de samenleving. Met een pleidooi voor de fiets, een kritische blik op de hyperloop en een hoopgevend verhaal over CO2. Zo overtuigend als het wereldkampioenschap van Max Verstappen in 2022.

    En deelmobiliteit dan?

    Verkopen we onze eigen auto en gaan we autodelen met mensen uit de buurt? Wij betwijfelen dat. Auto’s worden steeds goedkoper en gaan steeds langer mee. Zeker nu de verbrandingsmotor vervangen wordt door de elektromotor. Een deelauto is een alternatief voor de tweede of derde auto voor een gezin in de stad.

    Deelscooters op de straat.

    En deelscooters en deelstepjes? Dat zijn nog steeds verlieslatende speelgoedvoertuigen voor luie adolescenten. Vroeger reden ze op een gare omafiets naar het bankje in het park. Nu op de Check of de Felix. Het enige succesvolle deelvoertuig op 2 wielen is en blijft de ov-fiets.

    We moeten naar de boardroom

    Wij van 3PM willen de wereld veranderen. Nou ja, een stukje van de wereld dan. Meer ov, meer fiets en lopen, minder fossiele auto en meer thuiswerken. Dat is wat we willen bereiken en dat ging in het begin moeizaam. We gaven adviezen, we schreven stappenplannen en we vertrokken weer. Net zoals de schoonmaker. Het huis is even op orde en een dag later liggen er weer haren in het doucheputje. Er verandert niet echt iets.

    “We moeten naar de boardroom boys”, riep Tobias. En dat hebben we gedaan. We hebben geleerd dat veranderingen in organisaties slagen als de directie vanaf het begin betrokken is en beslissingen neemt die medewerkers begrijpen.

    En vergeet de ‘P’ van Profit niet

    De P’s van People en Planet zitten in onze naam, maar ook die van Profit. En dat is niet zomaar. Hoe duurzaam de ambities ook zijn, bestuurders beslissen niets zonder inzicht in kosten. Gelukkig kunnen we een beetje rekenen. Dus we kunnen laten zien wat de kosten zijn van dat mobiliteitsbudget, die aangepaste kilometervergoeding of de nieuwe fietsregeling. Sommige bestuurders gaan daar best ver in en vragen om een business case. Het kan allemaal, want rekenen,.. dat vinden we best leuk.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    De foto van het hert is van Kipp Teague. De afbeelding met de auto’s vonden we op Twitter

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    4 redenen om een fiets te leasen (of waarom 7% bijtelling goed nieuws is)

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"