blog
19 mei 2016
Onze economie verandert. Jarenlang vonden we het bbp (bruto binnenlands product) dé graadmeter om te kijken hoe goed het met ons gaat. Maar om diverse redenen werkt dit niet meer. Een van de belangrijkste kritiekpunten is dat groei van onze economie niets zegt over ons welzijn, ons geluk. Zo blijkt uit onderzoek dat jaren van crisis nauwelijks effect heeft gehad op hoe gelukkig we ons voelen.
Groei is prima, maar niet alles zou daaraan ondergeschikt gemaakt moeten worden.
Ik moet hier altijd aan denken als ik bedrijven de portemonnee zie trekken om nieuwe parkeerplaatsen te creëren voor hun medewerkers. Vraag is of je het geluk en welzijn van je medewerkers en je bedrijf wel vergroot door het aantal parkeerplaatsen maar steeds te laten groeien? Misschien moet je niet meer parkeerplaatsen wíllen.
Dat snap ik. Zo heb ik laatst een nieuwe tv gekocht waar ik erg blij van werd. Maar ik vraag me af of ik echt gelukkig word als ik iedere avond tv kijk. Als je het je medewerkers heel makkelijk maakt om te parkeren op het werk, is de verleiding erg groot om iedere dag met de auto te gaan. Met filestress en een zittend bestaan tot gevolg. Terwijl het zoveel gezonder is om te fietsen naar het werk. En ze worden er gelukkiger van (ja zelfs van de trein wordt men blijer volgens dit Canadese onderzoek).
Meer parkeerplaatsen leiden tot meer autogebruik. Mobiliteit veroorzaakt 43% van de CO2-emissies van een gemiddeld kantoor. Een stuk duurzamer dus als je die parkeerplaatsen niet aanbiedt.
Bijhuren van parkeerplaatsen is ook een erg dure optie. En vergeet de werkkostenregeling (wkr) niet. De Belastingdienst ziet de kosten voor parkeren namelijk als verkapt loon als medewerkers met hun eigen auto op een plek parkeren waar jij als werkgever niet verantwoordelijk voor bent. Zie hiervoor het Handboek Loonheffingen 2016 van de Belastingdienst. Dit loon mag je ook aanwijzen als eindheffingsloon. Maar pas op. Als het totaal van de loonsom de ‘vrije ruimte’ overschrijdt, betaal je hierover 80% eindheffing.
Nee, nee, dat zorgt juist voor een afname van het welzijn van je mensen en je bedrijf. Een tekort aan parkeerplaatsen leidt tot irritatie en stress bij je medewerkers, ontevreden klanten en bezoekers die hun auto niet kwijt kunnen en auto’s die de nabijgelegen woonwijk terroriseren.
Om even in de economische vergelijking te blijven: wanneer de vraag naar parkeerplaatsen hoger is dan het aanbod, kun je ook de vraag naar parkeerplaatsen proberen te verlagen. Dat is alleen geen ‘quick fix’. Medewerkers passen hun reisgedrag niet zomaar aan. Er zijn in Nederland diverse programma’s die dit voor elkaar proberen te boksen (zoals Breikers in Amsterdam).
Vorige week nog zat ik bij een groot accountantskantoor in Amsterdam dat hun parkeerprobleem wil oplossen door de externen aan te pakken. Geen parkeerplaats meer op eigen terrein voor deze groep en op termijn helemaal geen voorzieningen meer.
Ook wanneer je je richt op je eigen medewerkers is een strenger parkeerbeleid een mogelijkheid. Je werknemer mag bijvoorbeeld alleen nog maar parkeren bij een ov-reistijd van meer dan 2x de autoreistijd.
Wanneer je niet van de Dirty Harry-aanpak bent, kun je ook op een positieve manier ander gedrag stimuleren. Fietscampagnes hebben bijvoorbeeld bewezen mensen vaker te laten fietsen. Bied ov-op-maat-pakketten aan voor medewerkers die qua reistijd met het ov zouden kunnen reizen.
Of ondersteun je medewerkers met andere opties. Een paar weken terug zat ik bij een uitgeverij van een toonaangevend weekblad. Ook daar konden niet alle medewerkers parkeren. In plaats van zelf meer parkeerplaatsen aan te leggen, had deze werkgever onderzocht waar nog parkeerplaatsen te huur waren, bemiddelde ze een voordeliger tarief en bracht haar werknemers daarvan op de hoogte. Nou konden ze zelf kiezen of ze wilden betalen voor een parkeerplaats in de buurt of liever anders wilden reizen.
Bijhuren van parkeerplaatsen kost geld, is niet duurzaam en levert problemen op met de wkr. Maar misschien wel het allerbelangrijkst is dat het de welzijn van je medewerkers niet vergroot. Dus maak je medewerkers gelukkig en stop de groei van parkeerplaatsen.
blog