blog
14 december 2020
‘De hond van Sara moet morgen naar het asiel.’
Mijn dochter zit met haar armen om me heen geslagen achterop de Felyx. Ik breng haar naar hockey. Ze heeft zaaltraining in Loosduinen, dat is de andere kant van de stad. Buienradar zegt dat er sneeuw komt.
‘Heeft ze dat verteld?’
‘Ja, in de pauze. Ze keek de hele ochtend al verdrietig en toen vroeg ik wat er was en toen heeft ze het verteld. Ze gaan op vakantie en Momo mag niet mee.’
Ik stop bij een rood verkeerslicht, leg mijn hand op die van haar en knijp er zachtjes in. ‘Jeetje, waar gaan ze dan naartoe?’
‘Australië geloof ik. Haar neefjes wonen daar. Ze gaan drie weken.
Het licht springt op groen, de Felyx zoemt de Scheveningse weg over.
‘Omdat mama en ik werken en jullie naar school gaan. Die hond zou de hele dag alleen zijn. Dat is toch niet leuk?’
‘Ja maar nu werken jullie thuis en jullie gaan iedere dag wandelen. Perfect voor een hond pap, please.’
‘Eigenlijk zouden er deelhonden moeten zijn. Net als deelauto’s, deelscooters en deelfietsen.’
Ik glimlach. ‘Nee, serieus, Eef, net als deze deelscooter. Vorige week heb ik in Rotterdam op een Donkey gereden. Je hebt ook de HTM fiets. En zijn zelfs elektrische deelbakfietsen van Cargoroo. Reserveren met een app, elektronisch slot. Dat zou je ook met honden kunnen doen.’
‘Maar dat is toch zielig, pap. Je kunt een hond toch niet in een hok laten zitten totdat iemand ‘m op komt halen met zo’n app.’
‘Dat is waar.’ Ik probeer sneeuw van mijn brillenglazen te vegen met een hand aan het stuur.
‘-‘
‘Maar papa.’
‘Ja, mop.’
‘Als wíj nou eens op die hond van Sara gaan passen in de kerstvakantie?’
‘Tja, dat zou eigenlijk best kunnen.’
‘Yes. Oh dank je pap. Ik stuur Sara meteen een appje. Even mijn deelhond reserveren.’
blog
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.