blog
22 mei 2020
Afgelopen dinsdag was het zover: reizen naar het werk in Coronatijd. Eindelijk weer een dagje naar kantoor. Collega Tobias zou ook komen, ons eerste face-to-face ontmoeting na 2 maanden Google Meets. Ik keek ernaar uit. Tobias reisde natuurlijk op zijn speed pedelec. Hij hoeft namelijk maar 20 kilometer 😉. Ik nam de auto, want de trein is alleen voor noodzakelijke reizen. Die keuze was snel gemaakt.
Hoe gaan jouw mensen naar het werk reizen? En wat doe je zelf als werkgever? Laat je het aan de medewerker over of ondersteun je ze?
Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden, want jij bepaalt hoeveel mensen terecht kunnen op kantoor. Zolang er geen vaccin is en je niet kunt testen bij de poort zullen we waarschijnlijk op anderhalve meter van elkaar moeten werken. En dat betekent nogal wat voor je kantoorcapaciteit. Experts zeggen dat 60 procent van de werkplekken niet meer bruikbaar is. Dat betekent dus dat maximaal 40 procent van je medewerkers tegelijkertijd op kantoor kan zijn. Wie dat wanneer zijn, dat bepaal jij. Dat vraagt om sturing. In shifts naar kantoor? Bepaalde teams op bepaalde dagen? Vrouwen op maandag, mannen op dinsdag, kattenliefhebbers op woensdag, vegans op donderdag, …😉?
Om de kans op besmetting te verkleinen zullen mensen de voorkeur geven aan individueel vervoer: de fiets, de e-bike, de scooter, de brommer, de auto en de motor. Samen reizen zal een stuk minder populair worden. Minder reizen met het openbaar vervoer (ov) dus en minder carpoolen. Wij denken dat je hiervan uit kunt gaan:
Vanaf 1 juni gaan de ov-bedrijven weer rijden volgens de normale dienstregeling. Dat betekent nog niet dat er voldoende capaciteit is. Ook hier geldt de anderhalve meterregel. Om iedere reiziger voldoende ruimte te geven, zijn bijvoorbeeld alleen de zitplaatsen bij het raam beschikbaar. Dat betekent dat maar 40 procent van de zit- en staplekken beschikbaar is. ov-bedrijven roepen reizigers op alleen met het ov te reizen als het echt nodig is. Mondkapjes zijn verplicht voor reizigers. Er is ook nog de onvoorspelbaarheid van de reis die bij het ov een rol speelt. Als de trein vol is, kan ik dan wel met de volgende mee?
Dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel plekken je hebt. Maar als 60 procent van je personeel iedere dag thuis of elders moet werken, zullen de problemen op de parkeerplaats meevallen. Je moet er dan wel voor zorgen dat fietsers blijven fietsen en wandelaars blijven wandelen en niet besluiten opeens toch met de auto te komen.
Ook daar zal er geen probleem zijn qua capaciteit. Let er wel op dat medewerkers onderling anderhalve meter afstand kunnen houden als ze hun fiets stallen. Dus zorg voor een goede routering, bij voorkeur eenrichting en voor een stoplichtsysteem of opstelvakken bij de ingang. De fietsen zelf mogen gewoon in de rekken en hoeven niet op anderhalve meter afstand van elkaar …
Thuiswerken heeft de afgelopen weken een enorme vlucht genomen. Dat was niet altijd rozegeur en maneschijn, want er liepen ook kinderen rond en sommige medewerkers zaten ineens alleen thuis. Ondanks dat horen we bij verschillende bedrijven dat ze nu al nadenken over aanpassing van het thuiswerkbeleid, ook voor de langere termijn. Want thuiswerken scheelt reistijd, reisstress, parkeerruimte en emissies. Zelfs de hardcore scepticus is nu positiever over thuiswerken. Ga er maar vanuit dat medewerkers graag een dag per week thuis willen blijven werken.
De ontwikkelingen gaan razendsnel, ook voor het reizen naar het werk in Coronatijd. Zorg dus dat je snel een plan hebt. Zo zouden wij dat doen:
Op deze manier kunnen jouw medewerkers snel weer veilig werken en reizen. Hulp nodig? Mail me, een afspraak via Zoom, Teams of Meets is gauw gemaakt.
blog
Tijdens een semester in Porto ontdekte hij de enorme verschillen in fietscultuur en -infrastructuur ten opzichte van Nederland. Dit riep bij hem de vraag op: hoe kunnen meer mensen in steden zoals Porto gestimuleerd worden om de fiets te gebruiken? Zijn overtuiging is dat fietsen niet alleen bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van de mens, maar ook een grote impact heeft op het klimaat en de economie. Zijn interesse leidde hem naar een stage bij BYCS, een NGO die wereldwijd fietsstimulering bevordert, waar hij als stagiair actieve mobiliteit betrokken was bij projecten om het fietsgebruik te vergroten. Nu zet hij deze passie voort bij 3PM, waar hij het team ondersteunt bij mobiliteitsvraagstukken, met een specifieke focus op de rol van de fiets.
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.