22 mei 2020

Hoe reizen je mensen naar het werk – in Coronatijd?

  • #Mobiliteit
  • Afgelopen dinsdag was het zover: reizen naar het werk in Coronatijd. Eindelijk weer een dagje naar kantoor. Collega Tobias zou ook komen, ons eerste face-to-face ontmoeting na 2 maanden Google Meets. Ik keek ernaar uit. Tobias reisde natuurlijk op zijn speed pedelec. Hij hoeft namelijk maar 20 kilometer 😉. Ik nam de auto, want de trein is alleen voor noodzakelijke reizen. Die keuze was snel gemaakt.

    Hoe gaan jouw mensen naar het werk reizen? En wat doe je zelf als werkgever? Laat je het aan de medewerker over of ondersteun je ze?

    Hoeveel mensen reizen straks eigenlijk naar het werk?

    Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden, want jij bepaalt hoeveel mensen terecht kunnen op kantoor. Zolang er geen vaccin is en je niet kunt testen bij de poort zullen we waarschijnlijk op anderhalve meter van elkaar moeten werken. En dat betekent nogal wat voor je kantoorcapaciteit. Experts zeggen dat 60 procent van de werkplekken niet meer bruikbaar is. Dat betekent dus dat maximaal 40 procent van je medewerkers tegelijkertijd op kantoor kan zijn. Wie dat wanneer zijn, dat bepaal jij. Dat vraagt om sturing. In shifts naar kantoor? Bepaalde teams op bepaalde dagen? Vrouwen op maandag, mannen op dinsdag, kattenliefhebbers op woensdag, vegans op donderdag, …😉?

    Hoe gaan ze dan reizen in Coronatijd?

    Om de kans op besmetting te verkleinen zullen mensen de voorkeur geven aan individueel vervoer: de fiets, de e-bike, de scooter, de brommer, de auto en de motor. Samen reizen zal een stuk minder populair worden. Minder reizen met het openbaar vervoer (ov) dus en minder carpoolen. Wij denken dat je hiervan uit kunt gaan:

    Taartdiagrammen met modal split voor en tijdens Corona
    1. Medewerkers die al met de auto reisden, blijven dat vermoedelijk doen.
    2. Dat geldt ook voor de medewerkers die al met de fiets, te voet of met de brommer kwamen.
    3. De helft van de medewerkers die met het ov reisden, zou dat volgens Maurice de Hond willen blijven doen. De vraag is of dat kan. Ga er maar vanuit dat meer dan de helft zal overstappen naar auto en fiets.

    Maar kunnen mensen wel met het ov reizen in Coronatijd?

    Vanaf 1 juni gaan de ov-bedrijven weer rijden volgens de normale dienstregeling. Dat betekent nog niet dat er voldoende capaciteit is. Ook hier geldt de anderhalve meterregel. Om iedere reiziger voldoende ruimte te geven, zijn bijvoorbeeld alleen de zitplaatsen bij het raam beschikbaar. Dat betekent dat maar 40 procent van de zit- en staplekken beschikbaar is. ov-bedrijven roepen reizigers op alleen met het ov te reizen als het echt nodig is. Mondkapjes zijn verplicht voor reizigers. Er is ook nog de onvoorspelbaarheid van de reis die bij het ov een rol speelt. Als de trein vol is, kan ik dan wel met de volgende mee?

    Krijgen we dan problemen op de parkeerplaats?

    Dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel plekken je hebt. Maar als 60 procent van je personeel iedere dag thuis of elders moet werken, zullen de problemen op de parkeerplaats meevallen. Je moet er dan wel voor zorgen dat fietsers blijven fietsen en wandelaars blijven wandelen en niet besluiten opeens toch met de auto te komen.

    En de fietsenstalling dan?

    Ook daar zal er geen probleem zijn qua capaciteit. Let er wel op dat medewerkers onderling anderhalve meter afstand kunnen houden als ze hun fiets stallen. Dus zorg voor een goede routering, bij voorkeur eenrichting en voor een stoplichtsysteem of opstelvakken bij de ingang. De fietsen zelf mogen gewoon in de rekken en hoeven niet op anderhalve meter afstand van elkaar …

    We blijven dus thuis werken

    Thuiswerken heeft de afgelopen weken een enorme vlucht genomen. Dat was niet altijd rozegeur en maneschijn, want er liepen ook kinderen rond en sommige medewerkers zaten ineens alleen thuis. Ondanks dat horen we bij verschillende bedrijven dat ze nu al nadenken over aanpassing van het thuiswerkbeleid, ook voor de langere termijn. Want thuiswerken scheelt reistijd, reisstress, parkeerruimte en emissies. Zelfs de hardcore scepticus is nu positiever over thuiswerken. Ga er maar vanuit dat medewerkers graag een dag per week thuis willen blijven werken.

    Wat kan ik nu doen om reizen naar het werk te vergemakkelijken?

    De ontwikkelingen gaan razendsnel, ook voor het reizen naar het werk in Coronatijd. Zorg dus dat je snel een plan hebt. Zo zouden wij dat doen:

    1. Meten = weten. Eerst bepaal je hoeveel werkplekken, parkeerplaatsen voor auto’s en fietsparkeerplekken er zijn. Vervolgens bepaal je de te verwachten modal split per dag. Dat wil zeggen wie reist, wanneer en hoe naar kantoor?
    2. Als dit knelpunten oplevert, kijk je wie er wanneer thuis of elders zou kunnen werken en wie anders zou kunnen reizen. Wandelen, fietsen of e-biken kunnen een alternatief zijn voor het ov.
    3. Vervolgens kun je maatregelen nemen om fietsen naar het werk en thuiswerken extra te stimuleren. Misschien is het leasen van een fiets wel een optie. Zorg er ook voor dat je fietsenstalling coronaproof is.

    Op deze manier kunnen jouw medewerkers snel weer veilig werken en reizen. Hulp nodig? Mail me, een afspraak via Zoom, Teams of Meets is gauw gemaakt.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Paul Hoffschult

    paul@3pm.nl

    blog

    Hoe je voldoet aan de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit?

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"