6 april 2016

Hoe kies je een mobiliteitskaart? (als je wat anders wil dan de NS Business Card)

  • #Mobiliteit
  • “Het mooie van deze LG is natuurlijk de stock Android”, zegt de verkoper van de Belcompany.

    “Dat betekent dat hij zonder extra laag over het besturingssysteem draait”.

    Ik heb geen idee waar hij het over heeft.

    “Hij heeft een Snapdragon 808 hexacore-soc met twee Cortex A57-cores voor zware taken. Het 2 gieg lpddr3-geheugen maakt ‘m iets langzamer dan de Samsung. Maar heeft u al eens aan een IPhone gedacht?”.

    “Zeg jij het maar”, wil ik tegen de Belcompanyboy zeggen.

    Prijsverschillen, technische ontwikkelingen, nieuwe modellen. Het is verdorie bijna onmogelijk zonder hulp een mobiele telefoon uit te kiezen.

    Dat geldt ook voor de zakelijke mobiliteitskaart. Zakelijke mobiliteitskaarten zijn lastig met elkaar te vergelijken.

    Wat is een zakelijke mobiliteitskaart?

    Een zakelijke mobiliteitskaart is een OV-chipkaart voor de zakelijke markt. Met zo’n kaart laat je medewerkers met het openbaar vervoer reizen. Op kosten van de zaak.

    Maar je kunt ze er meer mee laten doen dan met de trein, bus of metro reizen. Ze kunnen er OV-fietsen mee huren en taxi’s betalen. Je kunt ze er ook mee laten tanken en parkeren. De mogelijkheden verschillen per aanbieder. En als werkgever heb je ook nog wat in de melk te brokkelen. Jíj bepaalt wie gebruik mag maken van welke voorzieningen.

    Leuk voor de werknemer, maar wat heb ik er als werkgever aan?

    Het grote gemak voor jou als werkgever zit in de administratieve afhandeling. De leveranciers van die kaarten zorgen ervoor dat je nog maar één afrekening krijgt. Dus geen losse declaraties meer van treinkaarten, parkeerbonnen en OV-fietsritten. Alles staat op één factuur die BTW- en WKR-proof is.

    Als jouw mensen al gebruik maken van het OV, maar nog zonder zakelijke mobiliteitskaart, zou ik er serieus over nadenken. Je kunt er kosten mee besparen doordat je nu wél 6% btw mag aftrekken, wél de meest voordelige abonnementen afneemt en geen gedoe meer hebt met losse declaraties.

    Ook als je reizen met het OV wilt stimuleren. Bijvoorbeeld omdat je kosten wil besparen, je carbon footprint wil verminderen of parkeerproblemen wil oplossen. Een zakelijke mobiliteitskaart kan dan helpen.

    Ten slotte past een zakelijke mobiliteitskaart bij een werkgever die zijn mensen flexibiliteit wil bieden. Niet meer óf de auto óf het OV, maar kunnen kiezen voor het vervoermiddel dat het beste past. Dat doe je bijvoorbeeld door leaserijders ook een mobiliteitskaart te geven.

    Maar wacht eens eventjes. Als ik een leaserijder óók nog een mobiliteitskaart geef, wordt reizen toch alleen maar duurder?

    Dat is dus niet zo. En daar zijn twee redenen voor. Ten eerste is een kilometer reizen met de trein goedkoper dan een kilometer reizen met de leaseauto. Dan moet die leaseauto wel stil staan als je medewerker met de trein reist. Dus niet uitlenen aan man of vrouw om er even mee naar de Praxis te rijden.

    Ten tweede blijk je in de trein te kunnen werken.

    Echt waar.

    Er is wifi en die doet het meestal ook nog dus je mensen kunnen productief zijn in de trein.

    Welke kaarten zijn er eigenlijk?

    Heb je even?

    Hoewel de OV-chipkaart al een tijdje bestaat, lijkt de markt voor zakelijke kaarten zich nu pas te ontwikkelen. De ene na de andere kaart komt op de markt. Dit lijkt de huidige stand van zaken:

    • De eerste vier aanbieders waren NS Business Card, Mobility Mixx, Radiuz en XXImo.
    • Daar kwam Workaway bij en dat werd vervolgens Reisbalans.
    • Ook OV-bedrijven zaten niet stil. Het GVB kwam met de I Travel Business Card en de RET met de MobiliteitsManager.
    • En vanuit de autobranche zagen Shuttel, de Athlon Mobility Card, de ALD Mobility Card en de Shell Mobility Card het licht. En MultiTankcard heeft zijn traditionele tankpas getransformeerd tot mobiliteitspas.
    • Ten slotte is er WijMobiel met haar OV-deelkaart, OV-budgetkaart en persoonlijke OV-chipkaarten

    Kun je die mobiliteitskaarten vergelijken?

    Daar ging ik naar op zoek. En dat viel niet mee. Ik ontdekte niet alleen verschillen, maar ook overeenkomsten. XXImo heeft bijvoorbeeld haar eigen kaart, maar is ook partner in de Athlon Mobility Card. Hetzelfde geldt voor Radiuz. Ook Radiuz heeft zijn eigen kaart en is partner in de kaarten van ALD en MTC.

    De Mobiliteitsfabriek is geen aanbieder in het overzicht hierboven, maar speelt een belangrijke rol in de kaarten van het GVB, Reisbalans, WijMobiel en Shuttel. De Mobiliteitsfabriek levert niet direct aan werkgevers en doet in feite de achterkant van deze kaarten. Iets dat Radiuz, XXImo en MobilityMixx zelf doen. Aan die zogenaamde achterkant zit de helpdesk. De achterkant zorgt voor verrekening en controle van privégebruik. De achterkant helpt je bij het kiezen van abonnementen.

    Met hulp van deze vergelijkingssite heb ik een typering per kaart gemaakt:

    • Radiuz (ALD Mobility Card, MTC) en Shuttel: autospecialisten
    • NS Business Card: de treinspecialist en de goedkoopste in aanschaf, maar wordt ook ‘blanco cheque’ genoemd
    • XXImo (Athlon Mobility Card): de internationaalste door de combinatie met een creditcard
    • I Travel Business Card en de MobiliteitsManager: lokale OV-specialisten, de eerste in Amsterdam, de tweede in Rotterdam
    • MobilityMixx: de eerste
    • Reisbalans: de alleskunner, brede ondersteuning van alle zakelijke mobiliteit
    • WijMobiel: voor OV-deelkaarten en kaarten met een budget.

    Maar hoe kies ik dan de mobiliteitskaart die bij mij past?

    Ik geef toe, met bovenstaand overzicht van verschillen en overeenkomsten ben je er nog niet. Andere vergelijkingssites zijn er niet. Ook tarieven vergelijken blijkt lastig te zijn. Op de websites staan ze niet altijd genoemd. Daarnaast is de prijs afhankelijk van de opties en diensten die je kiest. Pak het daarom stapsgewijs aan:

    1. wie gaan de kaart gebruiken, hoe en hoe vaak?
    2. welke opties wil je op de kaart?
    3. welke diensten wil je aan de achterkant?
    4. vraag drie partijen om een voorstel op basis van de antwoorden uit stap 1 t/m 3.
    5. vergelijk en kies.

    Uiteraard kunnen we je daarbij helpen. Dat hebben we vaker gedaan.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    Hoe reizen je mensen naar het werk – in Coronatijd?

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Stan

    Pepels

    Adviseur

    Met een passie voor duurzame stedelijke ontwikkeling en fietsmobiliteit, heeft Stan (2000) zijn opleiding in Ruimtelijke Planning en Landschapsarchitectuur gevolgd aan de Wageningen Universiteit, aangevuld met een master Urban Environmental Management.

    Tijdens een semester in Porto ontdekte hij de enorme verschillen in fietscultuur en -infrastructuur ten opzichte van Nederland. Dit riep bij hem de vraag op: hoe kunnen meer mensen in steden zoals Porto gestimuleerd worden om de fiets te gebruiken? Zijn overtuiging is dat fietsen niet alleen bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van de mens, maar ook een grote impact heeft op het klimaat en de economie. Zijn interesse leidde hem naar een stage bij BYCS, een NGO die wereldwijd fietsstimulering bevordert, waar hij als stagiair actieve mobiliteit betrokken was bij projecten om het fietsgebruik te vergroten. Nu zet hij deze passie voort bij 3PM, waar hij het team ondersteunt bij mobiliteitsvraagstukken, met een specifieke focus op de rol van de fiets.

    “Fietsen is zoveel meer dan een vervoermiddel. Het is een sleutel tot een gezondere, schonere en socialere stad. Ik kijk ernaar uit om met mijn kennis en ervaring bij te dragen aan duurzame mobiliteitsoplossingen bij 3PM.”

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"