blog
6 april 2016
“Het mooie van deze LG is natuurlijk de stock Android”, zegt de verkoper van de Belcompany.
“Dat betekent dat hij zonder extra laag over het besturingssysteem draait”.
Ik heb geen idee waar hij het over heeft.
“Hij heeft een Snapdragon 808 hexacore-soc met twee Cortex A57-cores voor zware taken. Het 2 gieg lpddr3-geheugen maakt ‘m iets langzamer dan de Samsung. Maar heeft u al eens aan een IPhone gedacht?”.
“Zeg jij het maar”, wil ik tegen de Belcompanyboy zeggen.
Prijsverschillen, technische ontwikkelingen, nieuwe modellen. Het is verdorie bijna onmogelijk zonder hulp een mobiele telefoon uit te kiezen.
Dat geldt ook voor de zakelijke mobiliteitskaart. Zakelijke mobiliteitskaarten zijn lastig met elkaar te vergelijken.
Een zakelijke mobiliteitskaart is een OV-chipkaart voor de zakelijke markt. Met zo’n kaart laat je medewerkers met het openbaar vervoer reizen. Op kosten van de zaak.
Maar je kunt ze er meer mee laten doen dan met de trein, bus of metro reizen. Ze kunnen er OV-fietsen mee huren en taxi’s betalen. Je kunt ze er ook mee laten tanken en parkeren. De mogelijkheden verschillen per aanbieder. En als werkgever heb je ook nog wat in de melk te brokkelen. Jíj bepaalt wie gebruik mag maken van welke voorzieningen.
Het grote gemak voor jou als werkgever zit in de administratieve afhandeling. De leveranciers van die kaarten zorgen ervoor dat je nog maar één afrekening krijgt. Dus geen losse declaraties meer van treinkaarten, parkeerbonnen en OV-fietsritten. Alles staat op één factuur die BTW- en WKR-proof is.
Als jouw mensen al gebruik maken van het OV, maar nog zonder zakelijke mobiliteitskaart, zou ik er serieus over nadenken. Je kunt er kosten mee besparen doordat je nu wél 6% btw mag aftrekken, wél de meest voordelige abonnementen afneemt en geen gedoe meer hebt met losse declaraties.
Ook als je reizen met het OV wilt stimuleren. Bijvoorbeeld omdat je kosten wil besparen, je carbon footprint wil verminderen of parkeerproblemen wil oplossen. Een zakelijke mobiliteitskaart kan dan helpen.
Ten slotte past een zakelijke mobiliteitskaart bij een werkgever die zijn mensen flexibiliteit wil bieden. Niet meer óf de auto óf het OV, maar kunnen kiezen voor het vervoermiddel dat het beste past. Dat doe je bijvoorbeeld door leaserijders ook een mobiliteitskaart te geven.
Dat is dus niet zo. En daar zijn twee redenen voor. Ten eerste is een kilometer reizen met de trein goedkoper dan een kilometer reizen met de leaseauto. Dan moet die leaseauto wel stil staan als je medewerker met de trein reist. Dus niet uitlenen aan man of vrouw om er even mee naar de Praxis te rijden.
Ten tweede blijk je in de trein te kunnen werken.
Echt waar.
Er is wifi en die doet het meestal ook nog dus je mensen kunnen productief zijn in de trein.
Heb je even?
Hoewel de OV-chipkaart al een tijdje bestaat, lijkt de markt voor zakelijke kaarten zich nu pas te ontwikkelen. De ene na de andere kaart komt op de markt. Dit lijkt de huidige stand van zaken:
Daar ging ik naar op zoek. En dat viel niet mee. Ik ontdekte niet alleen verschillen, maar ook overeenkomsten. XXImo heeft bijvoorbeeld haar eigen kaart, maar is ook partner in de Athlon Mobility Card. Hetzelfde geldt voor Radiuz. Ook Radiuz heeft zijn eigen kaart en is partner in de kaarten van ALD en MTC.
De Mobiliteitsfabriek is geen aanbieder in het overzicht hierboven, maar speelt een belangrijke rol in de kaarten van het GVB, Reisbalans, WijMobiel en Shuttel. De Mobiliteitsfabriek levert niet direct aan werkgevers en doet in feite de achterkant van deze kaarten. Iets dat Radiuz, XXImo en MobilityMixx zelf doen. Aan die zogenaamde achterkant zit de helpdesk. De achterkant zorgt voor verrekening en controle van privégebruik. De achterkant helpt je bij het kiezen van abonnementen.
Met hulp van deze vergelijkingssite heb ik een typering per kaart gemaakt:
Ik geef toe, met bovenstaand overzicht van verschillen en overeenkomsten ben je er nog niet. Andere vergelijkingssites zijn er niet. Ook tarieven vergelijken blijkt lastig te zijn. Op de websites staan ze niet altijd genoemd. Daarnaast is de prijs afhankelijk van de opties en diensten die je kiest. Pak het daarom stapsgewijs aan:
Uiteraard kunnen we je daarbij helpen. Dat hebben we vaker gedaan.
blog
Tijdens een semester in Porto ontdekte hij de enorme verschillen in fietscultuur en -infrastructuur ten opzichte van Nederland. Dit riep bij hem de vraag op: hoe kunnen meer mensen in steden zoals Porto gestimuleerd worden om de fiets te gebruiken? Zijn overtuiging is dat fietsen niet alleen bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van de mens, maar ook een grote impact heeft op het klimaat en de economie. Zijn interesse leidde hem naar een stage bij BYCS, een NGO die wereldwijd fietsstimulering bevordert, waar hij als stagiair actieve mobiliteit betrokken was bij projecten om het fietsgebruik te vergroten. Nu zet hij deze passie voort bij 3PM, waar hij het team ondersteunt bij mobiliteitsvraagstukken, met een specifieke focus op de rol van de fiets.
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.