6 april 2016

Hoe kies je een mobiliteitskaart? (als je wat anders wil dan de NS Business Card)

  • #Mobiliteit
  • “Het mooie van deze LG is natuurlijk de stock Android”, zegt de verkoper van de Belcompany.

    “Dat betekent dat hij zonder extra laag over het besturingssysteem draait”.

    Ik heb geen idee waar hij het over heeft.

    “Hij heeft een Snapdragon 808 hexacore-soc met twee Cortex A57-cores voor zware taken. Het 2 gieg lpddr3-geheugen maakt ‘m iets langzamer dan de Samsung. Maar heeft u al eens aan een IPhone gedacht?”.

    “Zeg jij het maar”, wil ik tegen de Belcompanyboy zeggen.

    Prijsverschillen, technische ontwikkelingen, nieuwe modellen. Het is verdorie bijna onmogelijk zonder hulp een mobiele telefoon uit te kiezen.

    Dat geldt ook voor de zakelijke mobiliteitskaart. Zakelijke mobiliteitskaarten zijn lastig met elkaar te vergelijken.

    Wat is een zakelijke mobiliteitskaart?

    Een zakelijke mobiliteitskaart is een OV-chipkaart voor de zakelijke markt. Met zo’n kaart laat je medewerkers met het openbaar vervoer reizen. Op kosten van de zaak.

    Maar je kunt ze er meer mee laten doen dan met de trein, bus of metro reizen. Ze kunnen er OV-fietsen mee huren en taxi’s betalen. Je kunt ze er ook mee laten tanken en parkeren. De mogelijkheden verschillen per aanbieder. En als werkgever heb je ook nog wat in de melk te brokkelen. Jíj bepaalt wie gebruik mag maken van welke voorzieningen.

    Leuk voor de werknemer, maar wat heb ik er als werkgever aan?

    Het grote gemak voor jou als werkgever zit in de administratieve afhandeling. De leveranciers van die kaarten zorgen ervoor dat je nog maar één afrekening krijgt. Dus geen losse declaraties meer van treinkaarten, parkeerbonnen en OV-fietsritten. Alles staat op één factuur die BTW- en WKR-proof is.

    Als jouw mensen al gebruik maken van het OV, maar nog zonder zakelijke mobiliteitskaart, zou ik er serieus over nadenken. Je kunt er kosten mee besparen doordat je nu wél 6% btw mag aftrekken, wél de meest voordelige abonnementen afneemt en geen gedoe meer hebt met losse declaraties.

    Ook als je reizen met het OV wilt stimuleren. Bijvoorbeeld omdat je kosten wil besparen, je carbon footprint wil verminderen of parkeerproblemen wil oplossen. Een zakelijke mobiliteitskaart kan dan helpen.

    Ten slotte past een zakelijke mobiliteitskaart bij een werkgever die zijn mensen flexibiliteit wil bieden. Niet meer óf de auto óf het OV, maar kunnen kiezen voor het vervoermiddel dat het beste past. Dat doe je bijvoorbeeld door leaserijders ook een mobiliteitskaart te geven.

    Maar wacht eens eventjes. Als ik een leaserijder óók nog een mobiliteitskaart geef, wordt reizen toch alleen maar duurder?

    Dat is dus niet zo. En daar zijn twee redenen voor. Ten eerste is een kilometer reizen met de trein goedkoper dan een kilometer reizen met de leaseauto. Dan moet die leaseauto wel stil staan als je medewerker met de trein reist. Dus niet uitlenen aan man of vrouw om er even mee naar de Praxis te rijden.

    Ten tweede blijk je in de trein te kunnen werken.

    Echt waar.

    Er is wifi en die doet het meestal ook nog dus je mensen kunnen productief zijn in de trein.

    Welke kaarten zijn er eigenlijk?

    Heb je even?

    Hoewel de OV-chipkaart al een tijdje bestaat, lijkt de markt voor zakelijke kaarten zich nu pas te ontwikkelen. De ene na de andere kaart komt op de markt. Dit lijkt de huidige stand van zaken:

    • De eerste vier aanbieders waren NS Business Card, Mobility Mixx, Radiuz en XXImo.
    • Daar kwam Workaway bij en dat werd vervolgens Reisbalans.
    • Ook OV-bedrijven zaten niet stil. Het GVB kwam met de I Travel Business Card en de RET met de MobiliteitsManager.
    • En vanuit de autobranche zagen Shuttel, de Athlon Mobility Card, de ALD Mobility Card en de Shell Mobility Card het licht. En MultiTankcard heeft zijn traditionele tankpas getransformeerd tot mobiliteitspas.
    • Ten slotte is er WijMobiel met haar OV-deelkaart, OV-budgetkaart en persoonlijke OV-chipkaarten

    Kun je die mobiliteitskaarten vergelijken?

    Daar ging ik naar op zoek. En dat viel niet mee. Ik ontdekte niet alleen verschillen, maar ook overeenkomsten. XXImo heeft bijvoorbeeld haar eigen kaart, maar is ook partner in de Athlon Mobility Card. Hetzelfde geldt voor Radiuz. Ook Radiuz heeft zijn eigen kaart en is partner in de kaarten van ALD en MTC.

    De Mobiliteitsfabriek is geen aanbieder in het overzicht hierboven, maar speelt een belangrijke rol in de kaarten van het GVB, Reisbalans, WijMobiel en Shuttel. De Mobiliteitsfabriek levert niet direct aan werkgevers en doet in feite de achterkant van deze kaarten. Iets dat Radiuz, XXImo en MobilityMixx zelf doen. Aan die zogenaamde achterkant zit de helpdesk. De achterkant zorgt voor verrekening en controle van privégebruik. De achterkant helpt je bij het kiezen van abonnementen.

    Met hulp van deze vergelijkingssite heb ik een typering per kaart gemaakt:

    • Radiuz (ALD Mobility Card, MTC) en Shuttel: autospecialisten
    • NS Business Card: de treinspecialist en de goedkoopste in aanschaf, maar wordt ook ‘blanco cheque’ genoemd
    • XXImo (Athlon Mobility Card): de internationaalste door de combinatie met een creditcard
    • I Travel Business Card en de MobiliteitsManager: lokale OV-specialisten, de eerste in Amsterdam, de tweede in Rotterdam
    • MobilityMixx: de eerste
    • Reisbalans: de alleskunner, brede ondersteuning van alle zakelijke mobiliteit
    • WijMobiel: voor OV-deelkaarten en kaarten met een budget.

    Maar hoe kies ik dan de mobiliteitskaart die bij mij past?

    Ik geef toe, met bovenstaand overzicht van verschillen en overeenkomsten ben je er nog niet. Andere vergelijkingssites zijn er niet. Ook tarieven vergelijken blijkt lastig te zijn. Op de websites staan ze niet altijd genoemd. Daarnaast is de prijs afhankelijk van de opties en diensten die je kiest. Pak het daarom stapsgewijs aan:

    1. wie gaan de kaart gebruiken, hoe en hoe vaak?
    2. welke opties wil je op de kaart?
    3. welke diensten wil je aan de achterkant?
    4. vraag drie partijen om een voorstel op basis van de antwoorden uit stap 1 t/m 3.
    5. vergelijk en kies.

    Uiteraard kunnen we je daarbij helpen. Dat hebben we vaker gedaan.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    De treinreisetiquette

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren