18 oktober 2018

4 redenen om een fiets te leasen (of waarom 7% bijtelling goed nieuws is)

  • #Mobiliteit
  • 7% bijtelling voor de leasefiets. Het was groot nieuws in de mobiliteitswereld: vanaf 2020 moeten mensen met een leasefiets een percentage optellen bij hun inkomen. Dat is niet zo mooi, zou een leek kunnen denken. Maar nee, de Fietsersbond is blij, de ANWB is blij, de BOVAG, de VNA, de RAI. Iedereen is blij met de 7%.

    Waarom is 7% bijtelling goed nieuws?

    De Fietsersbond en consorten hebben hard gelobbyd voor een vast bijtellingspercentage. Ze baalden namelijk van de huidige regels. Die regels zijn onduidelijk en maken het leasen van een fiets lastig. De nieuwe vaste bijtelling van 7% creëert duidelijkheid volgens de Fietsersbond en co: “Het fietsgebruik in Nederland krijgt daarmee een flinke stimulans”.

    Hoe is de leasefiets nu dan geregeld?

    Zoals ik al zei, het leasen van een fiets is lastig, lastiger dan het leasen van een auto. Voor een auto gelden vaste bijtellingspercentages. 4% voor een elektrische auto en 22% voor een auto op benzine, diesel of gas. Als je nú een fiets leaset voor een medewerker, krijg je niet te maken met een vast bijtellingspercentage, maar een raar rekensommetje. Je moet de belastbare waarde van de fiets berekenen.

    Dat doe je volgens de belastingdienst door het aantal privékilometers dat je per jaar rijdt te vermenigvuldigen met de kilometerprijs. Maar hoe bereken je de kilometerprijs van een fiets? En hoe maak je eerlijk onderscheid tussen privékilometers en de kilometers voor je werk? Niemand die het eigenlijk weet. De leasemaatschappijen hebben er een list voor verzonnen. Volkomen legaal, maar niet uit te leggen in deze blog.

    En nu komt er ook een vast bijtellingspercentage voor de leasefiets

    Net als de leaseauto krijgt de leasefiets een vast bijtellingspercentage voor privégebruik. Dat percentage wordt geen 4%, geen 22%, maar 7%. Iets meer dus dan het laagste bijtellingspercentage voor de auto. Ik heb geen idee waarom het geen 4% is geworden, maar vooruit. We gaan een gegeven paard niet in de bek kijken. Het is een verbetering.

    Waarom zou ik eigenlijk een fiets leasen?

    Dat heb ik mezelf ook afgevraagd en ik heb vier redenen kunnen bedenken:

    #1 Duurdere fietsen komen binnen handbereik

    Met een leaseregeling maak je de fiets financieel aantrekkelijker voor je medewerkers. Je subsidieert in feite fietsen naar het werk. Duurdere fietsen zoals de e-bike en de speed pedelec komen dan in beeld. En dat betekent dat fietsen ook interessant wordt voor mensen die verder van het werk wonen, bijvoorbeeld op 10 of 20 kilometer.

    #2 Als alternatief voor de leaseauto

    Een tweede goede reden voor een leasefiets is als alternatief voor de leaseauto. Bijvoorbeeld voor medewerkers die geen leaseauto willen omdat ze die niet kwijt kunnen in de stad. Of misschien ben je zelf wel klaar met die leaseauto’s. Ze kosten elke maand veel geld en nemen parkeerruimte in beslag. Bovendien dragen ze niet bij aan je duurzame imago en voor de zakelijke ritten is een poolauto ook geschikt. Als alternatief stap je over op een leasefietsregeling.

    #3 Gemak

    Met een leaseregeling koop je service en gemak. Het is de makkelijkste manier om medewerkers van een fiets te voorzien. De leasemaatschappij zorgt ervoor dat zowel de werkgever als de werknemer zich nergens druk over hoeven te maken. Of het nu gaat om het onderhoud, de verzekering, de schadeafhandeling of pech onderweg. Alles is in 1 hand geregeld.

    #4 Spreiding van kosten

    Voor 10 of meer medewerkers een e-bike of speed pedelec aanschaffen is een flinke investering. Door te leasen kun je de kosten spreiden over meerdere jaren.

    Waarom een leasefiets? We hebben al een prima fietsregeling

    Steeds meer werkgevers hebben een prima fietsregeling passend binnen de WKR. Vaak een combinatie van een kilometervergoeding, een tegemoetkoming in de aanschaf – ook voor e-bikes – en eventueel een renteloze lening.

    Prima, houden zo. Niks meer aan doen, tenzij een van bovenstaande vier redenen je aanspreekt. Soms kan de old school fietsregeling ook voor een medewerker financieel interessanter zijn dan een leasefiets.

    Stel, een medewerker woont 20 kilometer van het werk en fietst 4 dagen per week heen en weer. Met een reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer, krijgt deze medewerker per jaar een vergoeding van zo’n 1.400 euro. In 3 jaar is dat 4.200 euro. Daar kan die medewerker een leuke e-bike voor rijden.

    2020 zei je? Wat doe ik dan tot die tijd?

    Ja, de nieuwe bijtellingsregeling gaat in 2020 in. Intussen kun je op allerlei andere manieren fietsen naar het werk stimuleren. Hoe? Zorg in ieder geval voor een kilometervergoeding en een goede stalling. Wil je meer weten? Download dan de Fietswijzer die 3pm schreef met Natuur & Milieu en Bovag Leasefiets.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    Sharing is caring (een kerstverhaaltje)

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"