blog
22 maart 2019
‘Ping’, klinkt het uit de autospeakers. Alle lampjes op het dashboard branden. Sommige rood, sommige oranje.
‘Ah, nee hè’, klinkt het vanaf de achterbank.
We rijden op de A8 bij Stuttgart richting Zwitserland. Twee mountainbikes op het dak, twee op de achterklep, onze zomervakantie is begonnen. Dit wordt een extra tussenstop. Geen paniek zoals vorig jaar in Frankrijk. We weten wat we moeten doen. De airco uitzetten, een parkeerplaats zoeken en wachten.
Elf jaar geleden kocht ik deze Toyota Prius. Een donkerblauwe, want die had Louman op voorraad. Het is een hybride auto. Dus een beetje elektrisch, maar niet helemaal. Een middenklasser die in 2008 zuiniger was dan het kleinste stadsautootje. Dit is de tweede keer dat hij ons in de steek laat.
Dat vroeg ik me dus af toen we weer thuis waren. Hoe zit het met die nieuwe modellen? Hoe zit het met de actieradius? Kan ik er al mee naar Limburg of moet ik dan onderweg twee keer opladen? En passen er twee pubers achterin? En een fiets op het dak, kan dat ook? Eigenlijk allemaal praktische vragen waar nog een vraag aan vooraf gaat.
Om financiële redenen
Rij je elektrisch dan profiteer je van een paar fiscale voordelen: geen BPM, geen MRB en 4% bijtelling voor elektrische auto’s van de zaak tot € 50.000. Maar let op, deze fiscale prikkels staan onder druk. In het klimaatakkoord van juni staat dat het drempelbedrag wordt verlaagd naar € 40.000,-. Daarnaast gaat de bijtelling volgens dat klimaatakkoord volgend jaar al omhoog van 4% naar 8% en daarna in stapjes verder naar 12, 16 en 17%. Vanaf 2026 geldt voor de elektrische auto’s dan (waarschijnlijk) dezelfde bijtelling als voor andere auto’s. In Autobrief III presenteert het kabinet de definitieve plannen. Zodra die er is, zullen we deze pagina updaten.
De vaste kosten van elektrische auto’s zijn hoger dan die van vergelijkbare fossiele modellen. Door de lagere variabele kosten is een elektrische auto goedkoper dan een benzineauto als je meer dan 25.000 km per jaar rijdt. Diesel rijden vanwege het geld is al helemaal passé.
Om praktische redenen
Die dieselauto zit sowieso in de hoek waar de klappen vallen. Verschillende grote merken bleken meer fijnstof en NOx uit te stoten dan op de bijsluiter stond. De term sjoemeldiesel was geboren. Vanwege dat fijnstof en NOx gaan steeds meer steden oude diesels weren. Dus alleen dat al is een reden om de diesel de deur uit te doen en elektrisch te gaan rijden.
Ook als je met een bestelbus rondrijdt, krijg je te maken met ambitieuze steden. In de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek hebben steden afgesproken dat ze in 2025 emissievrij beleverd willen worden. Nog een reden om over te stappen op elektrisch.
Om duurzaamheidsredenen
Met een elektrische auto rij je schoner dan met een fossiele auto. Dat is goed voor de luchtkwaliteit en het klimaat.
Ja, zelfs als de stroom van de elektrische auto is opgewekt met kolen dan nog is een elektrische auto schoner dan een benzineauto. Onderstaande ‘well-to-wheel-analyse’ van Daimler laat dat zien.
De prijs is nog een dingetje. Er zijn nog geen goedkope elektrische auto’s. Volgens de ANWB is dat de belangrijkste reden voor consumenten om het niet te doen. De actieradius speelt ook een rol, maar is een minder belangrijke reden dan de prijs. De 5 meest verkochte modellen halen gemiddeld 264 kilometer. Limburg is dus te doen. Voor de zakelijke rijder is er eigenlijk geen reden meer om op benzine of diesel te rijden. Het aantal laadpunten neemt toe. De actieradius is ok. En er is inmiddels meer te koop dan Tesla en Nissan Leaf. Iedere maand komt er een nieuw model op de markt. Check de monitor van EVconsult om te zien welke modellen het komende jaar te verwachten zijn.
Ik koop helemaal geen auto meer. Nooit meer. Waarom? Ik rij te weinig auto. 10.000 km per jaar is zo weinig dat het goedkoper is om een auto te huren of te delen dan er zelf eentje te kopen.
Maar stel dat ik toch niet zonder eigen auto zou kunnen, dan wordt het een elektrische.
blog
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.