4 februari 2016

Waarom het tijd is voor de e-bike van de zaak – ook als je personeel jonger dan 50 is

  • #Mobiliteit
  • “Papa, Zappelin blijft hangen”. Mijn dochter van zes tikt driftig met haar vingertje op haar iPad. Even later hoor ik mijn vrouw roepen van zolder:  “Tobias, het internet is weer héél erg traag”. Zo ging het tot vorige week. Sneller internet konden we niet krijgen. Maar de oplossing was eigenlijk simpel. Een apparaatje in het stopcontact op zolder en een wifi-versterker in de meterkast. Geen opstoppingen meer op het thuisnetwerk, iedereen weer online, het hele gezin blij.

    Datzelfde effect kan een e-bike van de zaak hebben voor forenzen.

    Wat is een e-bike eigenlijk? 

    Een e-bike is een fiets met een accu en een elektrische motor. Een motor die pas iets doet als je op de pedalen trapt. Als je trapt, krijg je als het ware een duwtje in de rug, een stevig windje mee. En dat duwtje geeft de motor tot een snelheid van ongeveer 25 kilometer per uur. Ga je harder, dan doet de motor niks en moeten je benen het helemaal zelf doen. Stop je met trappen, dan doet de motor ook niks.

    Een e-bike is dus iets anders dan een elektrische scooter of brommer 

    Op een scooter zit je stil en op een e-bike moet je trappen. En dat vind ík een héél groot voordeel van de e-bike. Ik leende ooit  een e-scooter voor een ritje van Utrecht naar Bunnik. Het motregende en het was 5 graden. Koud dat ik het had! Ik had mijn scooter graag ter plekke ingeruild voor een e-bike.

    En een high-speed e-bike dan?

    Een high-speed e-bike is het luxe snelle broertje van de e-bike. Zeg maar de sportauto onder de e-bikes. Hij wordt ook wel speed pedelec genoemd. Hij gaat sneller, hij is duurder en heeft een luxere uitstraling dan de gewone e-bike. En waar die gewone e-bike stopt met ondersteunen bij snelheden rond de 25 km/h, daar gaat de high speed e-bike door. Het verschilt een beetje per merk, maar 45 km/h is mogelijk. Je moet dan zelf ook flink meetrappen. Doordat hij zo hard kan, mag je er van de overheid niet zomaar op rijden. Je hebt een WA-verzekering nodig, een kentekenplaatje en een helm. Die vervelende regeltjes mogen de pret echter niet drukken. Begin 2018 reden er bijna 16.000 in Nederland rond. Dat is meer dan het aantal Tesla’s.

    Stromer e-bike bij blog over e-bike van de zaakFoto: Stromer

    Is de e-bike van de zaak iets voor ons?

    Bijna de helft van de werknemers in Nederland woont op een afstand van het werk die met de e-bike goed te doen is. De e-bike kan dus een serieuze rol gaan spelen in de manier waarop we naar ons werk reizen. Je kunt de e-bike inzetten om je parkeerproblemen op te lossen, om emissies te verminderen of om je mensen meer aan het bewegen te krijgen. Je kunt de e-bike ook gewoon zien als een nieuwe mogelijkheid voor je mensen om naar het werk te reizen. Niet meer in de file, maar op het fietspad. Een e-bike van de zaak in plaats van een auto van de zaak is iets om over na te denken.

    In ons ‘wagenpark’ mocht een e-bike niet ontbreken, vond ik. Maar het moest wel een hippe zijn. Het werd een Van Moof. Ik gebruik hem voor een opdracht in de regio Amsterdam waarbij ik veel werkgevers bezoek. Ze zitten op locaties waar geen bus of trein in de buurt komt. Nu rij ik meerdere dagen per week op mijn e-bike van Weesp naar Duivendrecht, Westpoort en Riekerpolder. Ik heb geen last van files op de A9 en de A10. Ik parkeer overal voor de deur. En on top of that: ik heb geen fitnesscentrum meer nodig.

    tobias op zijn Van Moof bij blog over e-bike van de zaak Ik op mijn VanMoof e-bike. Foto: Stephanie Bocxe (Spaces)

    Wat mag ik van de fiscus met de e-bike?

    1. Je mag de e-biker onbelast een reiskostenvergoeding geven van € 0,19 per kilometer.
    2. Je mag iedere medewerker een e-bike van de zaak geven, als je maar binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR) blijft.
    3. Is je vrije ruimte krap? Dan kun je ervoor kiezen om een deel van de e-bike te vergoeden of een beperkt aantal per jaar, passend binnen die krappe vrije ruimte.
    4. Net zoals je auto’s kunt leasen, is het ook mogelijk om een e-bike van de zaak voor je medewerkers te leasen. Dit is interessant voor duurdere exemplaren zoals de highspeed e-bike en kan zowel binnen de WKR als erbuiten. Je kunt zelf kiezen welk bedrag je bruto verstrekt als vergoeding. Leasen maakt het mogelijk kosten te spreiden en je medewerkers te ontzorgen (rijklaar afleveren, pech onderweg service, etc.) net als je dat doet met medewerkers die een leaseauto krijgen.
    5. Tenslotte kun je de e-biker een renteloze lening geven en bijvoorbeeld laten terugbetalen met de reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer.

    Een e-bike? Dat is toch een ander woord voor een seniorenfiets?

    Ja, het begon ooit met senioren die voor hun tochtjes door Drenthe of langs de bollenvelden een fiets met trapondersteuning kochten. Ook die eerste e-bikes waren allemaal grijs. We zijn nu 10 jaar verder. De modellen zijn hip geworden, de kleuren fris. Zelfs pubers rijden op e-bikes naar school. En die highspeed e-bike? Dat is écht geen seniorenfiets. Ik zou mijn moeder er in ieder geval niet op laten rijden.

    2.000 euro voor een fiets? Ben je gek?

    Ze zijn niet goedkoop die e-bikes om nog te zwijgen over de highspeed variant. Toch is de e-bike aan een opmars bezig. 1 op de 5 nieuw verkochte fietsen is een e-bike. Misschien ligt daar een taak voor jou als werkgever. Wat van de fiscus mag, dat heb je hierboven kunnen lezen. Als medewerker van 3pm moet ik het doen met 19 cent per kilometer ;). Maar door alle bedrijfsbezoeken die ik op de e-bike doe, rij ik zo’n 50 kilometer per dag. Als ik dat vol hou dan heb ik mijn Van Moof e-bike in twee jaar terugverdiend met mijn reiskostenvergoeding.

    En nu?

    Net zoals we ooit na hebben gedacht over de rol van de auto in het reizen van en naar het werk, is nu de e-bike aan de beurt. Dan gaat het over parkeren, vergoedingen en regelingen. Maar de allereerste stap die je kunt zetten is 19 cent per kilometer verstrekken voor iedere gefietste zakelijke kilometer.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Tobias van den Briel

    tobias@3pm.nl

    blog

    Hoe je voldoet aan de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit?

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"