blog
24 mei 2017
‘25 minuten? Van Weesp naar de Zuidas? Met de fiets? Dat kan niet Tobias.’
Collega Paul kijkt me verbaasd aan terwijl ik een zwarte koffie bestel en voor hem een kop thee.
‘Dat kan zeker’, zeg ik. ‘Wat was jouw thee ook alweer, deze? Ik hou een zakje Mr. Jones Smoking Joe omhoog. Paul knikt.
‘En kijk, ik heb gewoon mijn pak aan en zweet niet eens. Loop maar mee dan laat ik ‘m zien.’ Buiten stop ik bij de witte Stromer. ‘Ja, zo kan ik het ook, dat is een high speed e-bike, die rijdt vanzelf’.
‘Nee man, die fiets rijdt niet vanzelf. Ik moet nog steeds trappen, maar krijg wel een duwtje in de rug. Het is eigenlijk net als bij Breikers Amsterdam. Ze helpen je met je mobiliteitsvraagstukken, maar je moet zelf ook iets doen.
Breikers Amsterdam is een werkgeversinitiatief van ORAM en VNO-NCW Metropool Amsterdam om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. Bedrijven die meedoen en aansluiten bij Breikers krijgen ondersteuning met hun mobiliteitsbeleid.
Wat dacht je van gluren bij de buren? Ik denk niet dat mobiliteit je corebusiness is. Dus hoe blijf jij bij op het gebied van reiskostenvergoedingen en -regelingen? Bij Breikers hoor je hoe andere werkgevers het hebben geregeld. Je hoort hoe ze kosten besparen door anders om te gaan met leasen en parkeren. En je ziet hoe ze hun carbon footprint verminderen op het gebied van mobiliteit. Ook duurzame inzetbaarheid en vitaliteit staan steeds hoger op de agenda. Bij Breikers leer je hoe werkgevers zorgen voor meer vitaliteit en minder ziekteverzuim door ze te stimuleren op de fiets naar het werk te komen. Nu de economie op volle stoom is en de files langer en langer worden, verdient bereikbaarheid je aandacht. Want als werknemers kunnen kiezen waar ze gaan werken, is bereikbaarheid erg belangrijk. Bij Breikers leer je er alles over.
Ja ja, gratis. Daar word ik altijd achterdochtig van.
Breikers vraagt je om jouw medewerkers vertragingsvrij te laten reizen. Of beter gezegd, om ze de mogelijkheid te bieden om dat te doen. Door intern bepaalde afspraken te maken, regelingen aan te passen of voorzieningen te treffen. Voor een deel doe je dit al. Je hebt een fietsenstalling en mensen hoeven niet stipt om 9 uur binnen te zijn. Breikers laat je zien dat er méér is dan dat.
Je krijgt een consultant die je altijd kunt bellen (ja, daar ben ik er ook een van). Ik help je dan op weg met jouw vraagstuk, of dat nou bereikbaarheid is of werknemerstevredenheid, en verbind dat met de ondersteuning van Breikers die daarbij past.
Om op te starten is er voor iedere deelnemer 40 uur advies beschikbaar. De een zet dit in voor een korte mobiliteitsscan, de ander om een uitgebreid mobiliteitsplan op te stellen.
Zo zocht het advies- en projectmanagementbureau Balance een innovatieve en energieneutrale oplossing voor hun huidige manier van reizen. Wel moest daarbij aandacht zijn voor flexibiliteit van hun medewerkers, de reistijd (tijd is geld) en budget (geld is geld). Geen geringe opgave. Balance koos niet voor een kant-en-klare oplossing van Breikers maar wilde dat de ideeën uit de eigen organisatie kwamen. Wij begeleidden voor Breikers een groep jonge trainees om zelf nieuw beleid te bedenken en te ervaren. Ze testen mobiliteitskaarten en deelauto’s en rekenen de kostenverschillen en milieuimpact uit van hun ideeën. Balance is erg tevreden over de pilot en verwacht deze ‘nieuwe mobiliteit’ bedrijfsbreed in te voeren.
Breikers verbindt bedrijven met elkaar. Op haar website staan veel voorbeelden van hoe andere bedrijven slimmer reizen. Je kunt er ook andere bedrijven vragen hoe zíj het mobiliteitsbudget invoeren. Of op welke manieren zij het fietsen stimuleren.
Ook offline is er veel reuring. Ga op excursie bij Delta Lloyd om te zien hoe zij met flexibel werken omgaan. Schuif aan bij het VU, AMC, Antoni van Leeuwenhoek, het BovenIJ en andere ziekenhuizen om ervaringen uit te wisselen over parkeerproblemen. Laat je voorlichten over de afsluiting van de Piet Heintunnel of de werkzaamheden aan de N200 door Rijkswaterstaat. Of drink een biertje mee tijdens een van de Breikerscafés waar iedere keer een ander onderwerp centraal staat. Bijvoorbeeld die bij Mango Mobility waar ik een elektrische Hummer heb gereden, een elektrische step heb uitgeprobeerd en een motorfiets met elektrische trapondersteuning heb getest.
Om de samenwerking te formaliseren, tekenen we een samenwerkingsovereenkomst. Breikers vraagt daarbij inzet, geen resultaatverplichting. De inzet houden we bij met een Ambitiedocument. Hierin zet je samen met je consultant op papier wat de situatie is bij jouw bedrijf, wat je wil gaan doen of welke zaken je eerst uit wil proberen voor je structurele veranderingen doorvoert. Samen kies je welke ondersteuning je daarbij wilt en tot welke resultaten dit naar verwachting leidt.
Meld je aan bij Breikers Amsterdam of bel mij op 06-28312689, dan vertel ik je er meer over.
blog
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.