24 mei 2017

Slimmer en duurzamer reizen met Breikers Amsterdam (en een beetje hulp van jou)

  • #Mobiliteit
  • ‘25 minuten? Van Weesp naar de Zuidas? Met de fiets? Dat kan niet Tobias.’

    Collega Paul kijkt me verbaasd aan terwijl ik een zwarte koffie bestel en voor hem een kop thee.

    ‘Dat kan zeker’, zeg ik. ‘Wat was jouw thee ook alweer, deze? Ik hou een zakje Mr. Jones Smoking Joe omhoog. Paul knikt.

    ‘En kijk, ik heb gewoon mijn pak aan en zweet niet eens. Loop maar mee dan laat ik ‘m zien.’ Buiten stop ik bij de witte Stromer. ‘Ja, zo kan ik het ook, dat is een high speed e-bike, die rijdt vanzelf’.

    ‘Nee man, die fiets rijdt niet vanzelf. Ik moet nog steeds trappen, maar krijg wel een duwtje in de rug. Het is eigenlijk net als bij Breikers Amsterdam. Ze helpen je met je mobiliteitsvraagstukken, maar je moet zelf ook iets doen.

    Breikers Amsterdam? Wat is dat?

    Breikers Amsterdam is een werkgeversinitiatief van ORAM en VNO-NCW Metropool Amsterdam om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. Bedrijven die meedoen en aansluiten bij Breikers krijgen ondersteuning met hun mobiliteitsbeleid.

    Maar wat heb ik daar dan aan?

    Wat dacht je van gluren bij de buren? Ik denk niet dat mobiliteit je corebusiness is. Dus hoe blijf jij bij op het gebied van reiskostenvergoedingen en -regelingen? Bij Breikers hoor je hoe andere werkgevers het hebben geregeld. Je hoort hoe ze kosten besparen door anders om te gaan met leasen en parkeren. En je ziet hoe ze hun carbon footprint verminderen op het gebied van mobiliteit. Ook duurzame inzetbaarheid en vitaliteit staan steeds hoger op de agenda. Bij Breikers leer je hoe werkgevers zorgen voor meer vitaliteit en minder ziekteverzuim door ze te stimuleren op de fiets naar het werk te komen. Nu de economie op volle stoom is en de files langer en langer worden, verdient bereikbaarheid je aandacht. Want als werknemers kunnen kiezen waar ze gaan werken, is bereikbaarheid erg belangrijk. Bij Breikers leer je er alles over.

    En Breikers Amsterdam is gratis.

    Ja ja, gratis. Daar word ik altijd achterdochtig van.

    Oké, eigenlijk vragen ze best wat.

    Breikers vraagt je om jouw medewerkers vertragingsvrij te laten reizen. Of beter gezegd, om ze de mogelijkheid te bieden om dat te doen. Door intern bepaalde afspraken te maken, regelingen aan te passen of voorzieningen te treffen. Voor een deel doe je dit al. Je hebt een fietsenstalling en mensen hoeven niet stipt om 9 uur binnen te zijn. Breikers laat je zien dat er méér is dan dat.

    Wat krijg ik van Breikers Amsterdam?

    Je krijgt een consultant die je altijd kunt bellen (ja, daar ben ik er ook een van). Ik help je dan op weg met jouw vraagstuk, of dat nou bereikbaarheid is of werknemerstevredenheid, en verbind dat met de ondersteuning van Breikers die daarbij past.

    40 uur advies

    Om op te starten is er voor iedere deelnemer 40 uur advies beschikbaar. De een zet dit in voor een korte mobiliteitsscan, de ander om een uitgebreid mobiliteitsplan op te stellen.

    Zo zocht het advies- en projectmanagementbureau Balance een innovatieve en energieneutrale oplossing voor hun huidige manier van reizen. Wel moest daarbij aandacht zijn voor flexibiliteit van hun medewerkers, de reistijd (tijd is geld) en budget (geld is geld). Geen geringe opgave. Balance koos niet voor een kant-en-klare oplossing van Breikers maar wilde dat de ideeën uit de eigen organisatie kwamen. Wij begeleidden voor Breikers een groep jonge trainees om zelf nieuw beleid te bedenken en te ervaren. Ze testen mobiliteitskaarten en deelauto’s en rekenen de kostenverschillen en milieuimpact uit van hun ideeën. Balance is erg tevreden over de pilot en verwacht deze ‘nieuwe mobiliteit’ bedrijfsbreed in te voeren.

    netwerk en informatie

    Breikers verbindt bedrijven met elkaar. Op haar website staan veel voorbeelden van hoe andere bedrijven slimmer reizen. Je kunt er ook andere bedrijven vragen hoe zíj het mobiliteitsbudget invoeren. Of op welke manieren zij het fietsen stimuleren.

    Ook offline is er veel reuring. Ga op excursie bij Delta Lloyd om te zien hoe zij met flexibel werken omgaan. Schuif aan bij het VU, AMC, Antoni van Leeuwenhoek, het BovenIJ en andere ziekenhuizen om ervaringen uit te wisselen over parkeerproblemen. Laat je voorlichten over de afsluiting van de Piet Heintunnel of de werkzaamheden aan de N200 door Rijkswaterstaat. Of drink een biertje mee tijdens een van de Breikerscafés waar iedere keer een ander onderwerp centraal staat. Bijvoorbeeld die bij Mango Mobility waar ik een elektrische Hummer heb gereden, een elektrische step heb uitgeprobeerd en een motorfiets met elektrische trapondersteuning heb getest.

    Tobias op een vette e-bike bij blog over Breikers Amsterdam

    Oké, waar moet ik tekenen?

    Om de samenwerking te formaliseren, tekenen we een samenwerkingsovereenkomst. Breikers vraagt daarbij inzet, geen resultaatverplichting. De inzet houden we bij met een Ambitiedocument. Hierin zet je samen met je consultant op papier wat de situatie is bij jouw bedrijf, wat je wil gaan doen of welke zaken je eerst uit wil proberen voor je structurele veranderingen doorvoert. Samen kies je welke ondersteuning je daarbij wilt en tot welke resultaten dit naar verwachting leidt. 

    Meld je aan bij Breikers Amsterdam of bel mij op 06-28312689, dan vertel ik je er meer over. 

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Tobias van den Briel

    tobias@3pm.nl

    blog

    2 manieren die het autogebruik níet verminderen (en hoe het wel kan)

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"