26 oktober 2020

Waarom een bakfiets een goed alternatief is voor je auto

  • #Gedrag
  • #Mobiliteit
  • Knikkende knieën, mijn hart klopt in mijn keel. Het is niet van de inspanning, maar van de stress.

    Ik fiets op ’s werelds eerste mobiele, energieneutrale sappenbar. Peter Blesgraaf heeft ‘m ontwikkeld voor Juice on Wheels en ik mag een proefrit maken.

    In Leidschenveen.

    Dat betekent smalle dijken en steile bruggetjes. De grachtengordel is er niks bij. Dus met plakkerige handjes aan het stuur rij ik op een cargobike met ingebouwde zonnepanelen, accu’s, koelkast en sinaasappelpers. Een juicebar met pedalen en hij rijdt als een zonnetje. Ik ben om.

    Dat was op 5 november 2014. We zijn zes jaar verder en de bakfiets is aan een grote opmars bezig. Peters bakfiets is geen uitzondering meer. Voor bijna elke vervoersvraag is er een oplossing en dus een reden om je auto of bestelbus in te ruilen voor een bakfiets.

    Een bakfiets is goedkoper dan een auto

    Niet alleen in de aanschaf zijn bakfietsen goedkoper dan auto’s. Ook in gebruik. Of zoals de CEO van DHL zegt: “De total cost of ownership over de levensduur is minder dan de helft van die van een bestelbus”.

    Een bakfiets is stiller dan een auto

    Auto’s maken lawaai. Dat merk je pas als ze niet rijden. De lockdown in april leidde tot een afname van het autoverkeer met veertig procent en een halvering van het gemiddelde geluidsniveau in Nederland. Drie decibel minder dan in januari! Met een bakfiets kun je een blijvende bijdrage leveren aan de stilte. Mooi toch?

    Een bakfiets is schoner dan een auto

    Een bakfiets rijdt niet op benzine of diesel, maar op boterhammen met pindakaas. En misschien op een beetje stroom als het een e-bakfiets is (met elektrische ondersteuning). Dat scheelt een heleboel CO2 en fijnstof. Goed voor de aarde en de luchtkwaliteit. En je bent klaar voor de emissievrije binnenstad. Vanaf 2025 mag je de binnenstad van Amsterdam, Den Haag, Groningen, Utrecht en Arnhem alleen nog emissievrij bevoorraden. Better be ready.

    Een bakfiets kun je makkelijker parkeren dan een auto én gratis

    Een bakfiets is kleiner dan een auto. Dat is handig voor als je een pakket moet afleveren. Je kunt ‘m namelijk makkelijker parkeren. Hij mag zelfs op de stoep staan. Niet overal, niet altijd, maar meestal is er wel een plekje te vinden waar hij mag staan. Gratis! Zorg wel dat voetgangers nog kunnen passeren.

    Zeker in de stad is de bakfiets sneller en efficiënter dan een bestelauto

    DHL kan volgens haar CEO met een bakfiets per uur twee keer zo vaak een pakket afleveren dan met een bestelbus. De bakfiets rijdt namelijk langs de files en is makkelijker te parkeren. Bovendien daalt de gemiddelde snelheid van een auto in de stad door toegenomen drukte. Autovrije binnensteden en verlaging van de maximumsnelheid voor auto’s zorgen ervoor dat de bakfiets in de toekomst alleen maar nog sneller is dan de auto.

    Bakfiets van DHL op het fietspad door Haagse bos

    Een bakfiets is niet alleen geschikt voor het vervoer van kinderen en pakketten

    DHL en PostNL vervoeren in verschillende steden al pakketten met de bakfiets. Coolblue vervoert zijn eigen pakketten op de fiets. Maar er kan veel meer in een bakfiets dan pakketten. Els in the city vervoert verf voor Sigma.

    Bakfiets van Els in the city met verf van Sigma
    Foto: Gerrit de Heus

    Fysiotherapeut Fysioeffect komt voor behandeling aan huis met de bakfiets.

    Ja, je kunt zelfs taarten met de fiets bezorgen. Je kunt de vrachtruimte op maat laten maken en isoleren. Heel geschikt voor bederfelijke waar zoals bloemen, belegde broodjes en taarten dus.

    De Babboe bakfiets van Fleurop
    Foto: Babboe

    Ja leuk, maar om nu meteen mijn bestelauto te verkopen

    Nee joh. Rustâgh.

    Probeer het eerst eens een paar weken uit. De meeste fabrikanten van bakfietsen bieden die mogelijkheid. Bel of mail me als je wilt dat ik je in contact breng met een fabrikant.

    In de regio Den Haag en Leiden kun je meedoen aan een probeeractie van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. De actie ‘Fietsen met je vracht’ is bedoeld voor bedrijven die hun spullen nu nog met een bestelbus of auto vervoeren. Bedrijven die benieuwd zijn hoe het is om dat met een cargobike te doen. Bijvoorbeeld voor bloemisten, cateraars, logistieke dienstverleners, onderhouds- en servicebedrijven, maar ook voor huisartsen die hun huisbezoeken nu nog met de auto doen.

    En als ik niet zelf op zo’n bakfiets wil rijden?

    Je kunt je vracht natuurlijk ook per fiets láten vervoeren. In elke Nederlandse stad is wel een fietskoerier te vinden die jouw lading graag vervoert.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    Zes redenen waarom ik blijf daten met de ov-fiets, ook zakelijk

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Stan

    Pepels

    Adviseur

    Met een passie voor duurzame stedelijke ontwikkeling en fietsmobiliteit, heeft Stan (2000) zijn opleiding in Ruimtelijke Planning en Landschapsarchitectuur gevolgd aan de Wageningen Universiteit, aangevuld met een master Urban Environmental Management.

    Tijdens een semester in Porto ontdekte hij de enorme verschillen in fietscultuur en -infrastructuur ten opzichte van Nederland. Dit riep bij hem de vraag op: hoe kunnen meer mensen in steden zoals Porto gestimuleerd worden om de fiets te gebruiken? Zijn overtuiging is dat fietsen niet alleen bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van de mens, maar ook een grote impact heeft op het klimaat en de economie. Zijn interesse leidde hem naar een stage bij BYCS, een NGO die wereldwijd fietsstimulering bevordert, waar hij als stagiair actieve mobiliteit betrokken was bij projecten om het fietsgebruik te vergroten. Nu zet hij deze passie voort bij 3PM, waar hij het team ondersteunt bij mobiliteitsvraagstukken, met een specifieke focus op de rol van de fiets.

    “Fietsen is zoveel meer dan een vervoermiddel. Het is een sleutel tot een gezondere, schonere en socialere stad. Ik kijk ernaar uit om met mijn kennis en ervaring bij te dragen aan duurzame mobiliteitsoplossingen bij 3PM.”

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"