blog
26 oktober 2020
Knikkende knieën, mijn hart klopt in mijn keel. Het is niet van de inspanning, maar van de stress.
Ik fiets op ’s werelds eerste mobiele, energieneutrale sappenbar. Peter Blesgraaf heeft ‘m ontwikkeld voor Juice on Wheels en ik mag een proefrit maken.
In Leidschenveen.
Dat betekent smalle dijken en steile bruggetjes. De grachtengordel is er niks bij. Dus met plakkerige handjes aan het stuur rij ik op een cargobike met ingebouwde zonnepanelen, accu’s, koelkast en sinaasappelpers. Een juicebar met pedalen en hij rijdt als een zonnetje. Ik ben om.
Dat was op 5 november 2014. We zijn zes jaar verder en de bakfiets is aan een grote opmars bezig. Peters bakfiets is geen uitzondering meer. Voor bijna elke vervoersvraag is er een oplossing en dus een reden om je auto of bestelbus in te ruilen voor een bakfiets.
Niet alleen in de aanschaf zijn bakfietsen goedkoper dan auto’s. Ook in gebruik. Of zoals de CEO van DHL zegt: “De total cost of ownership over de levensduur is minder dan de helft van die van een bestelbus”.
Auto’s maken lawaai. Dat merk je pas als ze niet rijden. De lockdown in april leidde tot een afname van het autoverkeer met veertig procent en een halvering van het gemiddelde geluidsniveau in Nederland. Drie decibel minder dan in januari! Met een bakfiets kun je een blijvende bijdrage leveren aan de stilte. Mooi toch?
Een bakfiets rijdt niet op benzine of diesel, maar op boterhammen met pindakaas. En misschien op een beetje stroom als het een e-bakfiets is (met elektrische ondersteuning). Dat scheelt een heleboel CO2 en fijnstof. Goed voor de aarde en de luchtkwaliteit. En je bent klaar voor de emissievrije binnenstad. Vanaf 2025 mag je de binnenstad van Amsterdam, Den Haag, Groningen, Utrecht en Arnhem alleen nog emissievrij bevoorraden. Better be ready.
Een bakfiets is kleiner dan een auto. Dat is handig voor als je een pakket moet afleveren. Je kunt ‘m namelijk makkelijker parkeren. Hij mag zelfs op de stoep staan. Niet overal, niet altijd, maar meestal is er wel een plekje te vinden waar hij mag staan. Gratis! Zorg wel dat voetgangers nog kunnen passeren.
DHL kan volgens haar CEO met een bakfiets per uur twee keer zo vaak een pakket afleveren dan met een bestelbus. De bakfiets rijdt namelijk langs de files en is makkelijker te parkeren. Bovendien daalt de gemiddelde snelheid van een auto in de stad door toegenomen drukte. Autovrije binnensteden en verlaging van de maximumsnelheid voor auto’s zorgen ervoor dat de bakfiets in de toekomst alleen maar nog sneller is dan de auto.
DHL en PostNL vervoeren in verschillende steden al pakketten met de bakfiets. Coolblue vervoert zijn eigen pakketten op de fiets. Maar er kan veel meer in een bakfiets dan pakketten. Els in the city vervoert verf voor Sigma.
Fysiotherapeut Fysioeffect komt voor behandeling aan huis met de bakfiets.
Ja, je kunt zelfs taarten met de fiets bezorgen. Je kunt de vrachtruimte op maat laten maken en isoleren. Heel geschikt voor bederfelijke waar zoals bloemen, belegde broodjes en taarten dus.
Nee joh. Rustâgh.
Probeer het eerst eens een paar weken uit. De meeste fabrikanten van bakfietsen bieden die mogelijkheid. Bel of mail me als je wilt dat ik je in contact breng met een fabrikant.
In de regio Den Haag en Leiden kun je meedoen aan een probeeractie van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. De actie ‘Fietsen met je vracht’ is bedoeld voor bedrijven die hun spullen nu nog met een bestelbus of auto vervoeren. Bedrijven die benieuwd zijn hoe het is om dat met een cargobike te doen. Bijvoorbeeld voor bloemisten, cateraars, logistieke dienstverleners, onderhouds- en servicebedrijven, maar ook voor huisartsen die hun huisbezoeken nu nog met de auto doen.
Je kunt je vracht natuurlijk ook per fiets láten vervoeren. In elke Nederlandse stad is wel een fietskoerier te vinden die jouw lading graag vervoert.
blog
Tijdens een semester in Porto ontdekte hij de enorme verschillen in fietscultuur en -infrastructuur ten opzichte van Nederland. Dit riep bij hem de vraag op: hoe kunnen meer mensen in steden zoals Porto gestimuleerd worden om de fiets te gebruiken? Zijn overtuiging is dat fietsen niet alleen bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van de mens, maar ook een grote impact heeft op het klimaat en de economie. Zijn interesse leidde hem naar een stage bij BYCS, een NGO die wereldwijd fietsstimulering bevordert, waar hij als stagiair actieve mobiliteit betrokken was bij projecten om het fietsgebruik te vergroten. Nu zet hij deze passie voort bij 3PM, waar hij het team ondersteunt bij mobiliteitsvraagstukken, met een specifieke focus op de rol van de fiets.
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.