blog
26 oktober 2020
Knikkende knieën, mijn hart klopt in mijn keel. Het is niet van de inspanning, maar van de stress.
Ik fiets op ’s werelds eerste mobiele, energieneutrale sappenbar. Peter Blesgraaf heeft ‘m ontwikkeld voor Juice on Wheels en ik mag een proefrit maken.
In Leidschenveen.
Dat betekent smalle dijken en steile bruggetjes. De grachtengordel is er niks bij. Dus met plakkerige handjes aan het stuur rij ik op een cargobike met ingebouwde zonnepanelen, accu’s, koelkast en sinaasappelpers. Een juicebar met pedalen en hij rijdt als een zonnetje. Ik ben om.
Dat was op 5 november 2014. We zijn zes jaar verder en de bakfiets is aan een grote opmars bezig. Peters bakfiets is geen uitzondering meer. Voor bijna elke vervoersvraag is er een oplossing en dus een reden om je auto of bestelbus in te ruilen voor een bakfiets.
Niet alleen in de aanschaf zijn bakfietsen goedkoper dan auto’s. Ook in gebruik. Of zoals de CEO van DHL zegt: “De total cost of ownership over de levensduur is minder dan de helft van die van een bestelbus”.
Auto’s maken lawaai. Dat merk je pas als ze niet rijden. De lockdown in april leidde tot een afname van het autoverkeer met veertig procent en een halvering van het gemiddelde geluidsniveau in Nederland. Drie decibel minder dan in januari! Met een bakfiets kun je een blijvende bijdrage leveren aan de stilte. Mooi toch?
Een bakfiets rijdt niet op benzine of diesel, maar op boterhammen met pindakaas. En misschien op een beetje stroom als het een e-bakfiets is (met elektrische ondersteuning). Dat scheelt een heleboel CO2 en fijnstof. Goed voor de aarde en de luchtkwaliteit. En je bent klaar voor de emissievrije binnenstad. Vanaf 2025 mag je de binnenstad van Amsterdam, Den Haag, Groningen, Utrecht en Arnhem alleen nog emissievrij bevoorraden. Better be ready.
Een bakfiets is kleiner dan een auto. Dat is handig voor als je een pakket moet afleveren. Je kunt ‘m namelijk makkelijker parkeren. Hij mag zelfs op de stoep staan. Niet overal, niet altijd, maar meestal is er wel een plekje te vinden waar hij mag staan. Gratis! Zorg wel dat voetgangers nog kunnen passeren.
DHL kan volgens haar CEO met een bakfiets per uur twee keer zo vaak een pakket afleveren dan met een bestelbus. De bakfiets rijdt namelijk langs de files en is makkelijker te parkeren. Bovendien daalt de gemiddelde snelheid van een auto in de stad door toegenomen drukte. Autovrije binnensteden en verlaging van de maximumsnelheid voor auto’s zorgen ervoor dat de bakfiets in de toekomst alleen maar nog sneller is dan de auto.
DHL en PostNL vervoeren in verschillende steden al pakketten met de bakfiets. Coolblue vervoert zijn eigen pakketten op de fiets. Maar er kan veel meer in een bakfiets dan pakketten. Els in the city vervoert verf voor Sigma.
Fysiotherapeut Fysioeffect komt voor behandeling aan huis met de bakfiets.
Ja, je kunt zelfs taarten met de fiets bezorgen. Je kunt de vrachtruimte op maat laten maken en isoleren. Heel geschikt voor bederfelijke waar zoals bloemen, belegde broodjes en taarten dus.
Nee joh. Rustâgh.
Probeer het eerst eens een paar weken uit. De meeste fabrikanten van bakfietsen bieden die mogelijkheid. Bel of mail me als je wilt dat ik je in contact breng met een fabrikant.
In de regio Den Haag en Leiden kun je meedoen aan een probeeractie van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. De actie ‘Fietsen met je vracht’ is bedoeld voor bedrijven die hun spullen nu nog met een bestelbus of auto vervoeren. Bedrijven die benieuwd zijn hoe het is om dat met een cargobike te doen. Bijvoorbeeld voor bloemisten, cateraars, logistieke dienstverleners, onderhouds- en servicebedrijven, maar ook voor huisartsen die hun huisbezoeken nu nog met de auto doen.
Je kunt je vracht natuurlijk ook per fiets láten vervoeren. In elke Nederlandse stad is wel een fietskoerier te vinden die jouw lading graag vervoert.
blog