blog
20 december 2019
‘Joep.’
‘Ja, schatje.’
Waar kwam jij nou op aanrijden?’
Marie kijkt door het keukenraam naar de fiets in de oprit.
‘Dát, schatje – Joep hangt zijn jas op en loopt terug naar de keuken – is een speed pedelec.’
‘Een wat?’
‘Dat is een supersnelle e-bike. Hij heeft een 500 watt motor, elektrische ondersteuning tot 45 kilometer per uur en extra brede banden. Vanaf vandaag zwaai ik naar de file op de A12. Zelfs met dit weer.’
Marie staart naar buiten. Op het zadel van de fiets blijven sneeuwvlokken liggen.
‘Heb je die gekocht?’
‘Yep.’
‘Nieuw?’
‘Jawel. Mét subsidie van de gemeente én belastingvoordeel. Echt een super deal.’
‘Een super deal?’ Marie gooit haar theedoek op tafel. ‘Ik ben over 2 weken uitgeteld, we hebben nog een commode nodig en een autostoeltje en jij koopt zomaar eventjes op donderdagmiddag een nieuwe fiets?
‘Rustig nou Marie. Denk aan de kleine’. Joep legt zijn hand op haar buik en zoent haar wang. ‘We hebben nog genoeg geld voor een commode en -‘
‘Ik vroeg wat je ervoor betaald hebt.’
‘en een autostoeltje is niet meer nodig. Ik heb, zeg maar, de auto ingeruild voor de e-bike. Oh schatje, niet huilen.’
Tranen glijden over Marie’s wangen. Met één hand op tafel en één op de stoelleuning laat ze zich op een keukenstoel zakken.
‘Hoe kun je dat nu doen?’ Snikt ze. ‘Hoe komen we dan in het ziekenhuis?’
‘En ik heb voor de zekerheid zo’n kussentje gekocht, voor op de bagagedrager. Als het nodig is, kun je achterop.’
‘Djiezus Joep, straks zet je me nog op een ezel.’
‘Felyx dan?’
blog
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.