blog
22 mei 2020
Afgelopen dinsdag was het zover: reizen naar het werk in Coronatijd. Eindelijk weer een dagje naar kantoor. Collega Tobias zou ook komen, ons eerste face-to-face ontmoeting na 2 maanden Google Meets. Ik keek ernaar uit. Tobias reisde natuurlijk op zijn speed pedelec. Hij hoeft namelijk maar 20 kilometer 😉. Ik nam de auto, want de trein is alleen voor noodzakelijke reizen. Die keuze was snel gemaakt.
Hoe gaan jouw mensen naar het werk reizen? En wat doe je zelf als werkgever? Laat je het aan de medewerker over of ondersteun je ze?
Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden, want jij bepaalt hoeveel mensen terecht kunnen op kantoor. Zolang er geen vaccin is en je niet kunt testen bij de poort zullen we waarschijnlijk op anderhalve meter van elkaar moeten werken. En dat betekent nogal wat voor je kantoorcapaciteit. Experts zeggen dat 60 procent van de werkplekken niet meer bruikbaar is. Dat betekent dus dat maximaal 40 procent van je medewerkers tegelijkertijd op kantoor kan zijn. Wie dat wanneer zijn, dat bepaal jij. Dat vraagt om sturing. In shifts naar kantoor? Bepaalde teams op bepaalde dagen? Vrouwen op maandag, mannen op dinsdag, kattenliefhebbers op woensdag, vegans op donderdag, …😉?
Om de kans op besmetting te verkleinen zullen mensen de voorkeur geven aan individueel vervoer: de fiets, de e-bike, de scooter, de brommer, de auto en de motor. Samen reizen zal een stuk minder populair worden. Minder reizen met het openbaar vervoer (ov) dus en minder carpoolen. Wij denken dat je hiervan uit kunt gaan:
Vanaf 1 juni gaan de ov-bedrijven weer rijden volgens de normale dienstregeling. Dat betekent nog niet dat er voldoende capaciteit is. Ook hier geldt de anderhalve meterregel. Om iedere reiziger voldoende ruimte te geven, zijn bijvoorbeeld alleen de zitplaatsen bij het raam beschikbaar. Dat betekent dat maar 40 procent van de zit- en staplekken beschikbaar is. ov-bedrijven roepen reizigers op alleen met het ov te reizen als het echt nodig is. Mondkapjes zijn verplicht voor reizigers. Er is ook nog de onvoorspelbaarheid van de reis die bij het ov een rol speelt. Als de trein vol is, kan ik dan wel met de volgende mee?
Dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel plekken je hebt. Maar als 60 procent van je personeel iedere dag thuis of elders moet werken, zullen de problemen op de parkeerplaats meevallen. Je moet er dan wel voor zorgen dat fietsers blijven fietsen en wandelaars blijven wandelen en niet besluiten opeens toch met de auto te komen.
Ook daar zal er geen probleem zijn qua capaciteit. Let er wel op dat medewerkers onderling anderhalve meter afstand kunnen houden als ze hun fiets stallen. Dus zorg voor een goede routering, bij voorkeur eenrichting en voor een stoplichtsysteem of opstelvakken bij de ingang. De fietsen zelf mogen gewoon in de rekken en hoeven niet op anderhalve meter afstand van elkaar …
Thuiswerken heeft de afgelopen weken een enorme vlucht genomen. Dat was niet altijd rozegeur en maneschijn, want er liepen ook kinderen rond en sommige medewerkers zaten ineens alleen thuis. Ondanks dat horen we bij verschillende bedrijven dat ze nu al nadenken over aanpassing van het thuiswerkbeleid, ook voor de langere termijn. Want thuiswerken scheelt reistijd, reisstress, parkeerruimte en emissies. Zelfs de hardcore scepticus is nu positiever over thuiswerken. Ga er maar vanuit dat medewerkers graag een dag per week thuis willen blijven werken.
De ontwikkelingen gaan razendsnel, ook voor het reizen naar het werk in Coronatijd. Zorg dus dat je snel een plan hebt. Zo zouden wij dat doen:
Op deze manier kunnen jouw medewerkers snel weer veilig werken en reizen. Hulp nodig? Mail me, een afspraak via Zoom, Teams of Meets is gauw gemaakt.
blog