16 september 2016

3 redenen waarom je gebruik moet maken van een P+R

  • #Mobiliteit
  • “Hoi pap.”

    Ik kijk op en veeg met de mouw van mijn overall een zweetdruppel weg. “Hoi Ludo, hoe was het op school?”

    “Goed hoor, ik heb al het huiswerk voor morgen al af. Wat is er met je fiets?”

    “Wacht even.” Ik pak de Gazelle bij voorvork en achterwiel en zet ‘m op zijn kop. “Mijn ketting is gebroken en ik ga proberen deze nieuwe erop te leggen.” Ik wijs naar een blauw doosje van Shimano.

    “De vader van Michael heeft een nieuwe vriendin.”

    “Oh, dat is leuk voor hem.” Ik draai een schroefje uit de kettingkast en stop het tussen mijn lippen. “Vat vindt Vichael evan?” De twee andere schroefjes draai ik er ook uit. Ludo kijkt over mijn schouder mee.

    “Weet ik veel, volgens mij wel ok.”

    “Kent hij haar via Tinder?”

    “Nee, van de P+R in Nieuw Vennep.”

    Wat is een P+R eigenlijk?

    P+R staat voor Parkeer en Reis of Park and Ride. Het is een parkeerplaats vlakbij een halte of een station. Een P+R is een parkeerplaats voor automobilisten die een deel van hun rit met het openbaar vervoer willen reizen. Niet voor de hardcore ov-fan dus, maar voor de pragmatische reiziger. Je hebt P+R-plekken vlakbij bestemmingen. P+R Amsterdam ArenA is er zo een. Het laatste stuk naar het centrum van Amsterdam doe je met het ov. Je hebt ze ook wat verderaf gelegen. Bijvoorbeeld P+R Sassenheim, Nieuw Vennep of Breukelen. P+R’s zijn vooral bekend bij de autorijdende dagjesmens. Gaan we een middagje shoppen in Den Bosch? Dan parkeren we bij P+R Pettelaarpark en pakken de bus naar het centrum. De P+R kan echter ook interessant zijn voor werkgevers.

    Waarom zou ik me als werkgever druk maken over P+R?

    Nou, stel je zit met je kantoor in het centrum van Den Haag. Je hebt te weinig parkeerplaatsen in de garage, op straat parkeren kost 4 euro per uur. Klanten klagen. En op de paar parkeerplekken die je hebt, staan auto’s van collega’s.

    Je kunt natuurlijk parkeerruimte bijhuren. Nog slimmer is het om je collega’s die uit de buurt komen op de fiets te krijgen. Maar misschien heb je ook wel medewerkers die in Zoeterwoude-Dorp wonen, of in Hazerswoude of Koudekerk aan den Rijn. Niet echt plaatsen die bekend staan om hun goede treinontsluiting. Als je díe mensen nou zover krijgt dat ze niet bij kantoor parkeren, maar op een P+R?

    Nog een reden? Wegwerkzaamheden voor je deur. Een van de megaprojecten rond Amsterdam is het Zuidasdok: Prorail gaat station Amsterdam Zuid uitbreiden, Rijkswaterstaat gaat de A10 Zuid verbreden en ondertunnelen. De bouwers zijn net begonnen, in 2028 zijn ze klaar. Tot die tijd zijn kantoren aan de Zuidas eerder slechter bereikbaar dan beter. Parkeren op een P+R buiten Amsterdam en het laatste stukje met de trein naar Amsterdam Zuid, kan een mooi alternatief zijn voor de vertraging op de A10 en De Boelelaan.

    Wat kan ik dan doen om gebruik van zo’n P+R te stimuleren?

    Informeren scheelt al een hoop. Als je een reisadviesje opstelt met de NS Reisplanner of 9292 kun je een P+R-locatie invoeren als vertrekpunt of bestemming, maar daar heb je eigenlijk niet zoveel aan. De planners kunnen nog niet de ideale P+R voor jou zoeken. Dus hoe vinden jouw medewerkers die krengen? Vertél het ze.

    Voor een werkgever aan de Amsterdamse Zuidas maken we voor individuele medewerkers ov-adviezen op maat. Mét de optie P+R. Bijvoorbeeld voor de medewerker uit de Van Swietenstraat in Zoeterwoude-dorp. Die laten we zien dat aan het Oude Stationslaantje in Voorschoten een P+R is waar hij gratis zijn auto kan parkeren en zich met de sprinter rechtstreeks naar de Zuidas kan laten brengen.

    Niet elke P+R is gratis. Dus het helpt ook als je eventuele kosten vergoedt. Medewerkers die met een NS Business Card of andere mobiliteitskaart reizen, kunnen de P+R met hun kaart betalen.

    Ik heb gehoord dat er heel veel vol zitten. Hoe zit dat?

    Dat schijnt op sommige plekken wel een dingetje te zijn, maar meer dan een berichtje op de website van de Telegraaf kan ik niet vinden. Als je ervaringen hebt met volle of lege P+R-plekken, laat het weten bij de reacties onderaan deze blog. Op de P+R in Voorschoten was gisterochtend in ieder geval nog wel plek. Ik ben er speciaal even langs gefietst om te checken. Langs de A2 en de A10 geeft Rijkswaterstaat sinds vorig jaar aan of een P+R vol, vrij of gesloten is. De borden staan voor de afritten van de betreffende P+R-locaties.

    Mijn mensen gaan echt niet bij zo’n P+R parkeren

    Zolang ze probleemloos op kantoor kunnen komen en er ook nog gratis kunnen parkeren, heb je waarschijnlijk gelijk. Maar zodra er iets verandert, bijvoorbeeld door grote wegwerkzaamheden of parkeerproblemen, dan zijn mensen bereid na te denken over alternatieven. Als je op dat moment die alternatieven biedt, dan is de kans op gedragsverandering het grootst. Dat is precies wat we doen bij die werkgever aan de Zuidas. We geven medewerkers die open staan voor alternatieven een aantal ov-opties, inclusief die met P+R. We vertellen ze hoe ze bij die P+R kunnen komen, hoe laat hun trein vertrekt, van welk spoor. Ze kunnen bijna niet weigeren.

    En nu?

    De meeste informatie over P+R-plekken vind je bij de ANWB. De eerste stap die je kunt zetten, is zorgen dat die informatie bij de doelgroep binnen je bedrijf terecht komt.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    Hoe krijg ik meer medewerkers in de trein – zelfs als die overvol is?

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"