29 november 2016

Hoe flexibele kantoorruimte je medewerkers nog gelukkiger maakt

  • #Mobiliteit
  • In mei 2014 trekt Stef Roberts voor het laatst zijn voordeur dicht. Hij heeft het huis verkocht en afscheid genomen van het grootste deel van zijn bezittingen. Het is het begin van zijn nomadic lifestyle experiment. ’s Nachts slaapt hij in zijn hangmat ergens in de bossen van het Verenigd Koninkrijk. Overdag maakt hij animaties en films voor klanten. Hij is een digitale nomade bewapend met Macbook Pro en 4G Dongle. De wereld is zijn flexibele kantoorruimte.

    Zover hoef jij niet te gaan.

    Wat is flexibele kantoorruimte?

    Flexibele kantoorruimte is kantoorruimte naast of in plaats van een vaste werkplek. Met flexibele kantoorruimte geef je medewerkers de mogelijkheid elders te werken. Niet thuis, niet bij Starbucks, maar in een échte kantooromgeving. Dat kunnen kantoren van je eigen organisatie zijn, bijvoorbeeld de vestiging in een andere stad. Dat kunnen ook kantoren zijn van aanbieders van flexibele kantoorruimte. Spaces – waar ik werk – is er zo’n aanbieder. Met flexibele kantoorruimte professionaliseer je het altijd en overal kunnen werken.

    Waarom zou je er aandacht aan besteden?

    Omdat het past in een veranderende wereld. Een wereld waarin ontwikkelingen op het gebied van worklife balance, duurzaamheid en experience gevolgen hebben voor de manier waarop we werken.

    Worklife balance

    Elders kunnen werken dan op je vaste kantooradres biedt flexibiliteit. En dat is best handig als je om half negen je zoon bij de Annie M.G. Schmidtschool hebt gedropt en opziet tegen de file op de A4.

    Duurzaamheid

    Je werknemers zijn zich steeds meer bewust van hun persoonlijke impact op het milieu. Ze zijn steeds vaker bereid hun gedrag aan te passen.  Dat geldt ook voor hun reisgedrag. 4 uur per dag in je eentje in een auto zitten om van en naar je werk te reizen is niet duurzaam. 10 minuten fietsen naar een flexibel kantoor vlakbij huis is dat wel.

    De werkplek als experience

    De boekwinkel wordt een book-experience, de fietsenwinkel een bike-experience. En de werkplek wordt volgens trendwatchers een work-experience. Je komt er niet alleen maar om te werken, het moet een prettige ervaring zijn om er te werken. En daar spelen aanbieders van flexibele kantoorruimte op in. Ze creëren een stimulerende omgeving die leidt tot ontmoetingen, innovatie en werkplezier. Zelf huren we flexibele kantoorruimte bij Spaces. Díe werkomgeving, daar kan zelfs mijn thuiswerkplek niet tegenop.

    Werkplek bij Spaces in blog over flexibele kantoorruimte

    Mijn mensen komen graag naar kantoor, ik heb geen flexibele kantoorruimte nodig

    Dat had je gedacht. We enquêteerden onlangs werknemers op een bedrijventerrein in Amsterdam. De werkgevers vinden het onderwerp thuis of elders werken geen issue. Ze zijn er niet mee bezig. De werknemers lieten in de enquête een ander geluid horen. Thuis of elders werken is volgens de meesten een goed alternatief voor het reizen met de auto in de spits. En meer dan de helft van de respondenten vindt werken op meerdere locaties geen enkel probleem.

    Ieder wegrestaurant heeft wifi, daar kunnen ze toch ook werken

    Tuurlijk, dat kan ook. Ik doe het ook wel eens. Afspreken bij het AC restaurant in Bodegraven bijvoorbeeld, als ik een keer met de auto reis. Ze hebben daar zelfs een apart werkgedeelte. Het meubilair is grijs. Net zo grijs als het merendeel van de bezoekers. Of op Utrecht Centraal bij Zeyn, halverwege een reis met de trein. De koffie is ok, maar wát een herrie. Geen plek om even geconcentreerd aan je nieuwe blog te schrijven. En laten we eerlijk zijn, het zijn goede plekken om een tussenstop te maken om een paar telefoontjes te doen of je mail te checken. Het is geen flexibel kantoor waar je even in stilte kunt bellen of even apart kunt gaan zitten met een collega zonder gestoord te worden door een serveerster.

    En controle dan. Hoe weet ik dat ze hun tijd niet zitten te verdoen?

    Moeten we het daar écht nog over hebben? De tijden van prikklokken, vaste werktijden en sturen op aanwezigheid zijn voorbij. En als je managers daar niet mee om kunnen gaan dan is het tijd voor een cursus. En ik snap ook wel dat flexibele kantoorruimte niet voor iedereen een verrijking van het leven. Sommige mensen willen graag iedere dag naar hetzelfde kantoor reizen en plaatsnemen achter hetzelfde bureau. En als je onderhoud moet uitvoeren aan een machine, moet je er toch echt naartoe. Maar het merendeel van je personeel zal er waarschijnlijk meteen gebruik van maken.

    OK, hoe regel je het?

    Probeer het uit, doe een pilot, neem een proefabonnement. Begin met een paar medewerkers, doe het drie maanden en vraag ze achteraf naar hun ervaringen. Het kan bij SpacesRegusTribesTauro en vast ook bij nog andere aanbieders. The Meetplant  is een deelplatform van kantoorruimte. Ook via hen kun je flexibele kantoorruimte huren.

    Wil je nog meer lessen?

    Lees dan het boek van Thalia en Marco. Of schakel 3PM in en sla twee vliegen in een klap: wij vertellen je onze lessen en je krijgt het boek van ons cadeau.

    Partner & adviseur

    Roel Lenoir

    roel@3pm.nl

    blog

    Zes redenen waarom ik blijf daten met de ov-fiets, ook zakelijk

    Close

    Cookie instellingen

    Door op "cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.

    cookies accepteren

    Stan

    Pepels

    Adviseur

    Met een passie voor duurzame stedelijke ontwikkeling en fietsmobiliteit, heeft Stan (2000) zijn opleiding in Ruimtelijke Planning en Landschapsarchitectuur gevolgd aan de Wageningen Universiteit, aangevuld met een master Urban Environmental Management.

    Tijdens een semester in Porto ontdekte hij de enorme verschillen in fietscultuur en -infrastructuur ten opzichte van Nederland. Dit riep bij hem de vraag op: hoe kunnen meer mensen in steden zoals Porto gestimuleerd worden om de fiets te gebruiken? Zijn overtuiging is dat fietsen niet alleen bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van de mens, maar ook een grote impact heeft op het klimaat en de economie. Zijn interesse leidde hem naar een stage bij BYCS, een NGO die wereldwijd fietsstimulering bevordert, waar hij als stagiair actieve mobiliteit betrokken was bij projecten om het fietsgebruik te vergroten. Nu zet hij deze passie voort bij 3PM, waar hij het team ondersteunt bij mobiliteitsvraagstukken, met een specifieke focus op de rol van de fiets.

    “Fietsen is zoveel meer dan een vervoermiddel. Het is een sleutel tot een gezondere, schonere en socialere stad. Ik kijk ernaar uit om met mijn kennis en ervaring bij te dragen aan duurzame mobiliteitsoplossingen bij 3PM.”

    Els

    Vegter

    Adviseur

    Els is een strategisch denker maar kent ook de details van de operationele praktijk van complexe organisaties. Het verbinden van visie en beleid aan de dagelijkse realiteit van mensen, processen en systemen is wat haar betreft de kunst aan het ontwikkelen van echt goed mobiliteitsbeleid.

    Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.

    "Ik ben een fanatieke woon-werk fietser. Al 15 jaar fiets ik minstens 20 kilometer per werkdag. Ooit maakte ik een kort uitstapje naar een baan met een leaseauto en sindsdien weet ik dat ik de voordelen van elke dag buiten zijn, bewegen en een voorspelbare reistijd nooit meer wil missen. Een fiets is voor mij overigens puur een vervoermiddel. Voor sport of hobby zul je mij niet op een fiets zien"

    Tobias

    van den Briel

    Partner & adviseur

    Tobias richt zich graag op de complexere en strategische mobiliteitsvraagstukken van werkgevers. Het ontwikkelen van nieuw mobiliteitsbeleid voor grote werkgevers is zijn specialiteit. En dan van begin tot eind. Dus tot en met business case en implementatie.

    Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.

    "Ik ben niet zo’n fietsfanaat als de rest van 3PM. Zo heb ík geen idee wat een Sturmey Archer naaf is. Maar ik geniet wel volop van mijn Stromer, een speed pedelec. Daarmee kan ik al mijn afspraken in mijn omgeving op de fiets doen. Wát een vrijheid. Nooit meer afhankelijk van de verkeersdrukte maar gewoon gaan! Mijn afspraken buiten bereik van mijn speed pedelec doe ik zoveel mogelijk met de combinatie trein en ov-fiets."

    Roel

    Lenoir

    Partner & adviseur

    Roel is van de inhoud. Als het gaat om reizen van, naar en voor het werk dan kent hij alle ins en outs. En als hij ze niet kent, dan vindt hij dat hij ze moet kennen. Ook op fiscaal gebied komt hij een heel eind.

    Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.

    "De fiets is een dingetje bij mij. Naast die van mijn gezinsleden staan er zeven van mij in de garage en die maken samen meer kilometers per jaar dan mijn auto. Als ik een vrijwiel hoort tikken, moet ik altijd even kijken welke fiets voorbij rijdt. En als het aan mij lag, ging elke blog van 3PM over de fiets. Ik geloof écht dat de fiets de oplossing is voor alle wereldproblemen."

    Laurens

    Boex

    Partner & adviseur

    Het werk van Laurens focust zich op dit moment op mobiliteitsadviezen voor werkgevers gericht op verduurzaming. Daarnaast richt hij zich op het fietsbeleid van overheden.

    Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.

    “Ik wil iets bijdragen aan een toekomstbestendige samenleving en mobiliteit speelt daar een grote rol in. Mijn drijfveer is gericht op actieve mobiliteit en de bijdrage die dit kan leveren aan iedereen die naar zijn werk reist. Daar wilde ik meer mee en de samenwerking met 3PM lag dan ook voor de hand. De gedragskant van mobiliteit vind ik het meest interessant, hoe kunnen we reisgedrag positief beïnvloeden om een socialere en gezondere wereld te creëren."

    Paul

    Hoffschult

    Partner & adviseur

    Paul is de verbinder. Zowel van mensen als ideeën. Hij begeleidt veranderingsprocessen rond mobiliteit bij werkgevers en overheden zonder de inhoud uit het oog te verliezen. Hij zet zijn brede mobiliteitskennis en netwerk in binnen deelmobiliteit, duurzame logistiek en mobiliteitsadvies bij werkgevers.

    Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.

    "Natuurlijk ben ik net als Tobias, Laurens en Roel een groot liefhebber van de fiets. In 2019 deed ik nog mee aan de Marmotte. Maar ik kan wel zeggen dat ik me weet te onderscheiden van mijn collega’s: ik vlieg!"