blog
29 november 2016
In mei 2014 trekt Stef Roberts voor het laatst zijn voordeur dicht. Hij heeft het huis verkocht en afscheid genomen van het grootste deel van zijn bezittingen. Het is het begin van zijn nomadic lifestyle experiment. ’s Nachts slaapt hij in zijn hangmat ergens in de bossen van het Verenigd Koninkrijk. Overdag maakt hij animaties en films voor klanten. Hij is een digitale nomade bewapend met Macbook Pro en 4G Dongle. De wereld is zijn flexibele kantoorruimte.
Zover hoef jij niet te gaan.
Flexibele kantoorruimte is kantoorruimte naast of in plaats van een vaste werkplek. Met flexibele kantoorruimte geef je medewerkers de mogelijkheid elders te werken. Niet thuis, niet bij Starbucks, maar in een échte kantooromgeving. Dat kunnen kantoren van je eigen organisatie zijn, bijvoorbeeld de vestiging in een andere stad. Dat kunnen ook kantoren zijn van aanbieders van flexibele kantoorruimte. Spaces – waar ik werk – is er zo’n aanbieder. Met flexibele kantoorruimte professionaliseer je het altijd en overal kunnen werken.
Omdat het past in een veranderende wereld. Een wereld waarin ontwikkelingen op het gebied van worklife balance, duurzaamheid en experience gevolgen hebben voor de manier waarop we werken.
Elders kunnen werken dan op je vaste kantooradres biedt flexibiliteit. En dat is best handig als je om half negen je zoon bij de Annie M.G. Schmidtschool hebt gedropt en opziet tegen de file op de A4.
Je werknemers zijn zich steeds meer bewust van hun persoonlijke impact op het milieu. Ze zijn steeds vaker bereid hun gedrag aan te passen. Dat geldt ook voor hun reisgedrag. 4 uur per dag in je eentje in een auto zitten om van en naar je werk te reizen is niet duurzaam. 10 minuten fietsen naar een flexibel kantoor vlakbij huis is dat wel.
De boekwinkel wordt een book-experience, de fietsenwinkel een bike-experience. En de werkplek wordt volgens trendwatchers een work-experience. Je komt er niet alleen maar om te werken, het moet een prettige ervaring zijn om er te werken. En daar spelen aanbieders van flexibele kantoorruimte op in. Ze creëren een stimulerende omgeving die leidt tot ontmoetingen, innovatie en werkplezier. Zelf huren we flexibele kantoorruimte bij Spaces. Díe werkomgeving, daar kan zelfs mijn thuiswerkplek niet tegenop.
Dat had je gedacht. We enquêteerden onlangs werknemers op een bedrijventerrein in Amsterdam. De werkgevers vinden het onderwerp thuis of elders werken geen issue. Ze zijn er niet mee bezig. De werknemers lieten in de enquête een ander geluid horen. Thuis of elders werken is volgens de meesten een goed alternatief voor het reizen met de auto in de spits. En meer dan de helft van de respondenten vindt werken op meerdere locaties geen enkel probleem.
Tuurlijk, dat kan ook. Ik doe het ook wel eens. Afspreken bij het AC restaurant in Bodegraven bijvoorbeeld, als ik een keer met de auto reis. Ze hebben daar zelfs een apart werkgedeelte. Het meubilair is grijs. Net zo grijs als het merendeel van de bezoekers. Of op Utrecht Centraal bij Zeyn, halverwege een reis met de trein. De koffie is ok, maar wát een herrie. Geen plek om even geconcentreerd aan je nieuwe blog te schrijven. En laten we eerlijk zijn, het zijn goede plekken om een tussenstop te maken om een paar telefoontjes te doen of je mail te checken. Het is geen flexibel kantoor waar je even in stilte kunt bellen of even apart kunt gaan zitten met een collega zonder gestoord te worden door een serveerster.
Moeten we het daar écht nog over hebben? De tijden van prikklokken, vaste werktijden en sturen op aanwezigheid zijn voorbij. En als je managers daar niet mee om kunnen gaan dan is het tijd voor een cursus. En ik snap ook wel dat flexibele kantoorruimte niet voor iedereen een verrijking van het leven. Sommige mensen willen graag iedere dag naar hetzelfde kantoor reizen en plaatsnemen achter hetzelfde bureau. En als je onderhoud moet uitvoeren aan een machine, moet je er toch echt naartoe. Maar het merendeel van je personeel zal er waarschijnlijk meteen gebruik van maken.
Probeer het uit, doe een pilot, neem een proefabonnement. Begin met een paar medewerkers, doe het drie maanden en vraag ze achteraf naar hun ervaringen. Het kan bij Spaces, Regus, Tribes, Tauro en vast ook bij nog andere aanbieders. The Meetplant is een deelplatform van kantoorruimte. Ook via hen kun je flexibele kantoorruimte huren.
blog
Tijdens een semester in Porto ontdekte hij de enorme verschillen in fietscultuur en -infrastructuur ten opzichte van Nederland. Dit riep bij hem de vraag op: hoe kunnen meer mensen in steden zoals Porto gestimuleerd worden om de fiets te gebruiken? Zijn overtuiging is dat fietsen niet alleen bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van de mens, maar ook een grote impact heeft op het klimaat en de economie. Zijn interesse leidde hem naar een stage bij BYCS, een NGO die wereldwijd fietsstimulering bevordert, waar hij als stagiair actieve mobiliteit betrokken was bij projecten om het fietsgebruik te vergroten. Nu zet hij deze passie voort bij 3PM, waar hij het team ondersteunt bij mobiliteitsvraagstukken, met een specifieke focus op de rol van de fiets.
Via de studie culturele antropologie en een HR opleiding is Els (1979) de HR wereld ingerold. Ze heeft zich gespecialiseerd in de meer ‘harde’ kant van HR. Processen, systemen en data. Zorgen dat de basis voor medewerkers op een slimme manier goed geregeld is. Mobiliteit kwam voor het eerst op haar HR agenda in het Amsterdamse stadsziekenhuis OLVG. Innovatief mobiliteitsbeleid werd, door een groeiend tekort aan zorgprofessionals en een oververhitte woningmarkt in een autoluwe stad, een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als manager HR Services is onder leiding van Els in 2021 een compleet nieuw mobiliteitsbeleid neergezet. Haar interesse en enthousiasme voor het vakgebied mobiliteit én de samenwerking met 3PM is hier geboren. Sinds 2023 werkt zij als adviseur samen met 3PM.
Duurzaamheid. Iets specifieker; duurzame mobiliteit. Hét favoriete onderwerp van Tobias (1977). De wetenschap dat reizen een stuk slimmer en schoner kan. Tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de Universiteit Twente specialiseerde hij zich in de maatschappelijke effecten van mobiliteit. Hoe verplaatsen we ons en wat betekent dat voor ons en onze omgeving? Bij het economisch adviesbureau Decisio in Amsterdam leerde hij hier goede business cases en kosten-batenanalyses van te maken. Zijn focus verschoof in die tijd naar werknemersmobiliteit. Met zijn team hielp hij honderden werkgevers – varierend van productiebedrijven tot stichtingen – met vragen op het gebied van reizen van, naar en voor het werk. In 2012 verliet hij Decisio om samen te werken met Roel, het begin van 3PM.
Roel (1967) is opgeleid als econometrist. De harde kant van de economie zullen we maar zeggen. Hij leerde modellen maken en prognoses van vervoersstromen. Maar hij leerde vooral goed analyseren, verbanden leggen en complexe zaken begrijpelijk maken. Cijfermatig staat Roel dus zijn mannetje. Maar hij schrijft het ook graag voor je op. Nog liever komt hij jou helpen om jouw mensen duurzaam en gezond naar het werk te krijgen. In zijn eerste baan bij Rijkswaterstaat rekende hij aan de Betuweroute en de sluizen van IJmuiden. Daarna – bij KPMG – bleef mobiliteit zijn vakgebied. Hij werkte in adviestrajecten rond marktwerking in het openbaar vervoer en de fusie tussen NS Cargo en Deutsche Bahn.
Laurens (1981) verbindt 3PM met de creatieve wereld. Door zijn achtergrond in de creatieve sector vertaalt hij onze ideeën en ambities – maar ook die van onze klanten – naar nieuwe oplossingen. Zo bedacht en ontwikkelde hij samen met Soigneur Agency de Fietspas010, de campagne ikfietsbeschaafd en de podcastserie Het Fietspadgesprek. In 2012 richtte hij Rodesk op, een digital designbureau dat zich specialiseerde in UX design. Eind 2019 verkocht hij Rodesk om zich volledig te richten op duurzame mobiliteit en fietsstimulering.
Paul (1973) is een ondernemende adviseur op het gebied van duurzame mobiliteit. Hij helpt werkgevers en overheden met het realiseren van duurzaamheidsambities op het gebied van mobiliteit. Dat kan het stimuleren van de fiets zijn, maar ook de uitrol van deelmobiliteit of Zero Emissie Stadslogistiek. Altijd met een brede blik en verbindende aanpak. Paul werkte aan de oprichting van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en was daar ook programmamanager Het Nieuwe Rijden en werkte bij overheden aan fietsstimulering voor een duurzame gedragsverandering. Daarvoor was hij supply chain manager in de luchtvaart, food, farmacie, en auto-industrie. Hij werkt al jaren samen met 3PM en is begin 2019 aangesloten als partner.